Home

Cara Memasak Ayam Percik Simple Sedap 19 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Percik Simple di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik Simple yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Upload this just incase I forgot the recipe. Follow @khairulaming on his instagram to know more. Cara Buat Ayam Percik Paling Simple & Sedap

Ayam Percik Simple - velavinkabakery.com Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Ayam percik ini sangat sedap walaupun tak seindah gambar.

19 Bahan - Bahan Resepi Ayam Percik Simple

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik Simple ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 - ketul ayam.
  2. Sedia - Cili kisar.
  3. Sedia - Segengam cili.
  4. Sedia 2 - biji bawang merah.
  5. Sedia - Bahan kisar.
  6. Sedia 1 - biji bawang merah.
  7. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  8. Sedia 3 batang - serai.
  9. Sedia 2 - inci halia.
  10. Sedia 3 - inci Kunyit hidup.
  11. Sedia - Kuah percik.
  12. Sedia - Bahan kisar.
  13. Sedia 2 sudu makan - cili kering.
  14. Sedia 1 sudu makan - kunyit.
  15. Sedia 1/2 - gula kerek.
  16. Sedia 10 - ketul ayam.
  17. Sedia - Garam.
  18. Sedia 1/2 cawan - Santan.
  19. Sedia 1 sudu makan - madu asli.

Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah. So, kali ini Iday nak share resepi mudah masak ayam percik. Ayam Percik, a Malaysian grilled or roasted chicken marinated in flavorful spices like turmeric, cumin & coriander along with lemongrass, coconut milk & tamarind.

7 Cara Memasak Ayam Percik Simple

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik Simple pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Kisar bawang merah, bawang putih, halia, serai dan kunyit hidup. Jika dah kisar bersama kunyit hidup, makan nanti kuah percik dah tak perlu tambah serbuk kunyit ya..
  2. Rebus segenggam cili kering. Dah mendidih, toskan. Kisar bersama 2biji bawang merah.
  3. Panaskan minyak, masukkan bahan kisar, dan cili kisar. Kacau sebati bagi naik minyak.
  4. Kemudian masukkan sesudu makan serbuk kunyit, gula kerek..
  5. Masukkan ketul ayam. Tambah air sedikit dan biarkan ayam separuh masak. Masukkan garam sedikit. Jika bahan kisar dah campur kunyit hidup, maka tak perlu tambah serbuk kunyit dah..
  6. Keluarkan ayam, susun dalam tray, kemudian bakar sekejap 175°c selama 10-15minit.
  7. Baki kuah percik tadi, tambahkan santan dan madu. Biarkan kuah pekat sedikit. Rasa pedas dan manisnya, kemudian boleh angkat dan curahkan keatas ayam..

As the chicken is roasted, the marinade. Ayam Percik is originating from the Northern state of Kelantan, Malaysia. The spices that Kelantanese uses for Ayam Percik is quite simple. Resepi Ayam percik Kelantan simple ini hanya dihidangkan kepada mereka-mereka yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam masyarakat contohnya dihidangkan kepada tok-tok guru,imam dan. Ramai yang suka makan ayam percik.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik Simple ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!