Home

Cara Membuat Ayam paprik Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam paprik di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam paprik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Here is my ayam paprik recipe. The word paprik is derived from Thai words "Pad Prik." So this is my spicy chicken stir-fry recipe, or ayam paprik, a very popular and well-loved dish in Malaysia. Resepi Ayam Paprik Sedap Mudah Simple Ala Thai - Perkongsian Resepi Ayam Paprik terkini.

Ayam paprik - velavinkabakery.com Kebiasaan ayam paprik boleh disediakan dengan dua cara sama ada berkuah atau sedikit kering. Selain daripada isi dada ayam , masakan paprik boleh diganti dengan. Kali ini kami ingin kongsikan Resepi Ayam Masak Paprik yang dipopularkan dari negara jiran Seperti kebanyakan masakan Thai yang lain, masakan ayam masak paprik ini memang kaya dengan.

11 Bahan - Bahan Resepi Ayam paprik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam paprik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - ayam secukupnya.
  2. Sedia 3 - sudu besar sos tiram.
  3. Sedia - garam secubit.
  4. Sedia 3 - sdb bawang merah + putih kisar.
  5. Sedia 1 - inci halia.
  6. Sedia 1 batang - serai.
  7. Sedia 1 - biji bawang merah.
  8. Sedia 1 - sudu besar cili giling adabi.
  9. Sedia - sayur-sayuran.
  10. Sedia - air untuk kuah.
  11. Sedia - cili merah untuk hiasan.

So, kalau untuk lebih dari kuantiti tue korang boleh ubahsuai kuantiti daripada resepi ayam masak paprik ini ye. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

5 Cara Memasak Ayam paprik

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam paprik pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Bersihkan ayam dan potong kepada bahagian yang kecil. Gaulkan sos tiram, serbuk lada hitam dan garam bersama ayam. Perapkan selama 30 minit..
  2. Panaskan minyak, masukkan bawang merah dan putih yg telah dikisar. Setelah garing masukkan halia dan serai. (serai di hiris sehingga menjadi bahagian yg lebih kecil). Bawang merah belah 2. Separuh masukkan bersama halia dan serai untuk ditumis. (boleh masukkan juga daun limau purut).
  3. Setelah semuanya garing dan naik bau.. Masukkan cili giling adabi tunggu sehingga pecah minyak. Kalau nk lg pedas boleh tmbh cili giling..
  4. Setelah pecah minyak masukkan ayam perapan tadi.. Kecilkan api dan gaul sebati semuanya biarkan air ayam keluar sendiri.. Setelah ayam sedikit masak barulah masukkan air untuk dijadikan kuah. Boleh lebihkan air kalau nk kuah bnyak...
  5. Masukkan sayur-sayuran yg disukai bersama bawang merah lg separuh td dan cili..Sy gune je semua sayur dlm peti ais sbb nk elak sayur rosak sbb dh lebih seminggu.. Perasakan dengan garam dan ikut citarasa anda...

Hidangan ayam paprik memang sesuai untuk sesiapa yang selalu kesuntukan masa untuk memasak. Lauk ini sangat senang untuk dimasak dan merupakan hidangan yang sangat seimbang kerana. Malaysian traditional dish of Ayam Paprik or spicy stir fry chicken on white plate over white background. Includes oil, garlic, chili paste, chicken breasts, onion, green beans x. I used to buy this Chicken Paprik when I lived in Bangsar, Kuala Lumpur few years ago.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam paprik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!