Home

Cara Memasak BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya Cepat 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. #BihunSupUtara #MeehoonSupUtara #BihunSup Resepi Lengkap Bihun Sup Utara Bersama Sambal Merah Meehon Sup Utara Ada Lebihan Daging Korban Boleh Cuba Buat. Saya memang suka buat resepi bihun sup utara kerana keunikaan rasa dan sajian hidangan itu Teringat setiap minggu, mesti keluar makan bihun sup ni di kedai bawah jejantas berhampiran pekan. Mulai hari ini kedai Bihun Sup Utara Daging Segenggam akan beroperasi macam biasa.

BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya - velavinkabakery.com Jika ada yang masih mencari idea untuk juadah rumah terbuka atau majlis keramaian, bolehlah dihidangkan bihun sup utara sebagai salah satu menu utama. Bihun sup utara ialah hidangan ala Melayu. Bihun sup utara selalunya dihidangkan bersama sup daging, tulang atau perut yang direbus hingga lembut.

34 Bahan - Bahan Resepi BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 34 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - bahan kuah.
  2. Sedia 500 g - daging berlemak.
  3. Sedia 500 g - tulang.
  4. Sedia 2 - sup bunjut.
  5. Sedia 2 - inci halia*.
  6. Sedia 8 ulas - bawang merah*.
  7. Sedia 5 ulas - bawang putih*.
  8. Sedia 1 - sudu besar lada hitam (tumbuk kasar).
  9. Sedia 2 - kiub ayam.
  10. Sedia 4 - sekawan (kayu manis,buah pelaga,bunga lawang dan bunga cengkih.
  11. Sedia - Garam dan gula secukup rasa.
  12. Sedia - Air secukupnya.
  13. Sedia - Kisarkan bahan bertanda *.
  14. Sedia Sedikit - minyak untuk tumiskan.
  15. Sedia - Bahan sambal kicap.
  16. Sedia 10 - biji cili kecil.
  17. Sedia 1 ulas - bwg putih.
  18. Sedia 1 - biji limau kasturi.
  19. Sedia - Kicap manis dan masin.
  20. Sedia - Bahan hiasan.
  21. Sedia Daun - sup.
  22. Sedia Daun - bawang.
  23. Sedia - Cili padi.
  24. Sedia - Limau kasturi.
  25. Sedia - Bahan bihun.
  26. Sedia 1 - paket bihun.
  27. Sedia Sedikit - pewrna kuning.
  28. Sedia - (Rebuskan bersama sehingga lembut).
  29. Sedia - Sambal merah jika suka.
  30. Sedia 1 - senduk cili giling.
  31. Sedia 2 - sudu serbuk cili.
  32. Sedia 2 - sudu cuka.
  33. Sedia - Minyak masak.
  34. Sedia - (Tumiskan sehingga pecah minyak).

Untuk anda yang tidak suka daging boleh. Bismillahirrahmanirrahim, Untuk bihun sup utara, trademark nya adalah bihun berwarna kuning dan. Resepi Bihun Sup Utara, resepi menggunakan rempah sup yang asli dan tulang yang segar. Juadah yang sesuai dihidangkan pada hari raya dan paling terkenal di utara tanahair.

2 Step by Step BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya

Dah ada 34 bahan di atas? Mari tengok cara membuat BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Rebus daging smp lembut..kluarkan daging dr kuah..tambah air byk mana agak2 nak kuah dia tu.....
  2. Sementara tu... panas sedikit minyak dlm periuk lain... tumis bahan kisar dan 4 sekawan Sampai pecah minyak.dah wangi.. masuk ke dlm periuk sup..tambah garam,gula,kiub ayam dan lada hitam Sup siapppp !!!!.

Bihun sup dia terasa utara yg Best cabai hitam n layanan vvip xsombong n harga mampu makan cuba sekali terus ketagih. Lepas dari tu boleh mai order di kedai bungkus mcm biasa. Selalu buat bihun sup biasa je kan… So apa kata sesekali kita cuba buat bihun sup utara pulak. Sebelum tu, nak tahu tak apa bezanya bihun sup utara ni dengan bihun sup biasa? Sejak merantau berpuluh tahu dulu, jarang-jarang sekali dapat merasa bihun sup yang sedap seperti di negeri asal dulu iaitu Kedah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi BIHUN SUP UTARA #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!