Home

Resepi Rendang ayam tua tanpa kerisik Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Rendang ayam tua tanpa kerisik di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang ayam tua tanpa kerisik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Assalamualaikum Kali ini kakyang hendak share resepi Rendang Ayam dengan Kerisik dan Rendang Ayam tanpa Kerisik. Amazing Malaysian-Indonesian chicken rendang with spices and coconut milk. Rendang originated from Indonesia but they are very popular and.

Rendang ayam tua tanpa kerisik - velavinkabakery.com Rendang biasanya memang selalu identik dengan santan kental yang menggugah selera. Tetapi memang membuat santan sendiri dari parutan kelapa kadangkala memang agak memberatkan. Resepi Rendang Ayam, resepi yang diadaptasi dari chef terkemuka kita iaitu Chef Wan.

17 Ingredients of Resepi Rendang ayam tua tanpa kerisik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang ayam tua tanpa kerisik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - ekor - ayam tua(1ekor potong10-12).
  2. Sedia 1 1/2 - genggam - lada kering.
  3. Sedia 2 - biji - bawang besar.
  4. Sedia 7 - biji - bawang putih.
  5. Sedia 3 batang - - serai(dihiris halus).
  6. Sedia 1 - paket - rempah rendang baba's(125g).
  7. Sedia 1 kotak - - santan(200ml).
  8. Sedia 5 helai - - daun kunyit(dihiris halus).
  9. Sedia 2 batang - - kulit kayu manis.
  10. Sedia 2 - kuntum - bunga lawang.
  11. Sedia 3 - tangkai - cengkih.
  12. Sedia 2 - biji - buah pelaga.
  13. Sedia 2 - ketul - gula melaka(jenis bulat).
  14. Sedia 3 - sudukecil - garam(ikut citarasa masingĀ²).
  15. Sedia 1 - sudukecil - ajinamoto(optional).
  16. Sedia 3 - senduk bulat besar - minyak masak.
  17. Sedia - Air - 10-12liter(bila air kurang kena tambah lagi).

Hidangan yang sedap dimakan bersama lemang, ketupat ataupun juga pulut kuning. Untuk resepi Untuk kerisik pula, pastikan guna kerisik yang segar dan tidak berbau supaya tidak merosakkan rasa rendang kita. Tentunya, rendang ayam tanpa santan ini lebih sehat dan tetap bisa dikonsumsi bagi Anda yang memiliki permasalahan kolestrol. Sudah kebayang belum bagaimana cara memasaknya?

3 Cara Memasak Rendang ayam tua tanpa kerisik

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang ayam tua tanpa kerisik pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Mula-mula kisar lada kering, bawang besar, bawang putih dan serai. Kemudian panaskan api dalam kuali. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga dan bahan yang di kisar. Masak sehingga pecah minyak(20minit).
  2. Setelah pecah minyak masukkan rempah rendang baba's gaul sebati selama 10minit. Kemudian masukkan ayam dan gaul sebati selama 5minit. Selepas tu masukkan air sehingga penuh kuali..
  3. Masak selama 2 jam. Selepas 1jam air akan kurang jadi tambah air lagi sehingga penuh kuali. Biarkan masak lagi selama 1jam atau kuah menjadi pekat. Kemudian masukkan santan biarkan mendidih baru lah masukkan daun kunyit. Gaul sebati selama 15minit dan boleh tutup api. Lupa nak snap rendang ayam tua yg dah siap masak..

Coba ikuti resep berikut ini ya! Chicken Rendang, or Rendang Ayam is a lip-smacking Indonesian dry curry that's loaded with tender chicken simmered with a spice paste and coconut milk until there's almost no sauce left. At this point, the remaining sauce is caramelize around the chicken along with roasted coconut to create an. Rendang ayam tanpa kerisik resepi mak saya yang sangat sedap. Kerisik is made by dry frying grated coconut (fresh or frozen) over medium heat until it browns.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang ayam tua tanpa kerisik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!