Home

Cara Memasak Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ Mudah 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Menu Hari ini; Ayam tua masak kari. Susu cair boleh digantikan dengan santan kelapa. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara.

Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ - velavinkabakery.com Setiap resepi rasa dia berbeza dan sedap dimakan dengan nasi panas. Ada pernah sekali tu Dya masak kari ayam guna santan parut. Rasa dia rupanya berbeza berbanding guna santan kotak.

10 Ingredients of Resepi Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji bawang merah.
  2. Sedia 1 - biji bawang besar.
  3. Sedia 2 - biji bawang putih.
  4. Sedia 1/2 - halia.
  5. Sedia 5 - sudu tea Serbuk kari(Anie guna serbuk kari babas).
  6. Sedia 1 - Bunga lawang.
  7. Sedia - Asam jawa.
  8. Sedia - Ajinomoto secukup rasa.
  9. Sedia - Garam secukup rasa.
  10. Sedia 2 sudu makan - Sos cili.

Masak yang kamu masak di siang hari akan tetap hangat dan lezat sampai saat berbuka puasa tiba. Dengan teknologi terbaru dari Jepang, Thermos Siapa sih yang bisa tahan sama godaan rasa dan harumnya kuah kari? Apalagi kalau dipasangkan dengan ayam dan bumbu ala India, membuatnya. Langkah - Langkah Cara Masak Kari Ayam Kentang Wortel Tempe : Bersihkan ayam terlebih dahulu, lalu potong - potong bahan kentang dan wortel.

4 Cara - Cara Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Semua bahan-bahan di bawah blender atau hancur kan guna lesung batu 😊 kecuali bawang besar, boleh potong sesuka hati,Asam jawa tu basuh dengan Air picit2 sampai keluar wrna hitam nyaπŸ˜‚ lepas tu biji nya buang dan masuk kn serbuk kari tu gaul sampai sebati..
  2. Anie guna dada 2 dada ayam.
  3. Panaskan minyak, lepas tu masukkan bunga lawang,gaul sampai naik bau, masukkan bahan kisar kita,gaul sampai naik bau, lepas tu masukkan asam jawa dan serbuk kari tu gaul sampai naik bau letak garam Ajinomoto gaul agak agak sebati, baru masuk kan ayam gaul gaul,biar kan mendidih sekejap dan letak air 1 mangkuk. Tutup biar kan mendidih dan biar kan naik minyak.baru masuk kan bawang besar..
  4. Taraaaaa. Ini lah hasilnya siap untuk dihidangkan πŸ€—.

Blender bumbu di atas agar lebih halus, kemudian tumislah hingga aromanya harum, masukkan sereh, cengkih, daun jeruk, laos, jahe, kayu manis. Cara membuat kari ayam khas aceh: Bersihkan ayam dan potong-potong menurut selera. Setelah bumbu menguning, masukkan daging ayam. Tuangkan santan, lalu masak sampai ayam matang dan kuah kental, angkat. Suka mkn Kari Ayam yg dijual di restoran Nasi Kandar?

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak kariπŸ˜‹πŸ˜‹ ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!