Home

Cara Membuat Nasi Ayam Madu Bakar Sedap 30 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam Madu Bakar di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Madu Bakar yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi Ayam Bakar Madu di Hokky Cafe & Resto di jalan Kelenteng Padang Selatan kota Padang ini sangat menggugah selera. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam kemangi.

Nasi Ayam Madu Bakar - velavinkabakery.com Hidangan ayam bakar madu pedas adalah sajian yang enak dan sedap. Bahan-Bahan yang Diperlukan Untuk Membuat Ayam Bakar Madu Pedas yang Gurih, Lezat dan Asli Enak. Cara Membuat Ayam Bakar Madu Sederhana Bumbu Pedas Manis.

30 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam Madu Bakar

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Madu Bakar ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 30 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Untuk Sup dan Rebusan Ayam:.
  2. Sedia 1 - inci Halia.
  3. Sedia 1/2 - biji Bawang Besar - hiris besar-besar.
  4. Sedia 2 ulas - Bawang Putih - diketuk aje.
  5. Sedia 1 - kiub ayam (ctie guna jenama knorr).
  6. Sedia 1/4 - Ayam (utk makan 2 org).
  7. Sedia - Perapan Ayam :.
  8. Sedia - Ayam yang telah direbus.
  9. Sedia 3 - sudu besar Madu.
  10. Sedia 2 - Sudu besar Sos Perasa (nak guna Sos Tiram pun boleh, ikut korang).
  11. Sedia 3 - sudu besar Kicap (boleh juga guna kicap pekat).
  12. Sedia 1 - sudu kecil Minyak Bijan.
  13. Sedia - Untuk Nasi Ayam :.
  14. Sedia 2 cawan - Beras (untuk 2 orang makan) - basuh beras bersih-bersih dan toskan.
  15. Sedia - Rahsia nasi ayam bertambah sedap. Lemak dan kulit ayam jangan korang buang. Basuh bersih-bersih, nak guna buat masak nasi.
  16. Sedia - Bahan tumbuk :.
  17. Sedia 2 ulas - Bawang Putih.
  18. Sedia 2 ulas - Bawang Merah.
  19. Sedia 1 - inch Halia.
  20. Sedia - tumbuk semua bahan hingga lumat.
  21. Sedia - Sos Cili Nasi Ayam :.
  22. Sedia 3 - biji Lada Merah Besar*.
  23. Sedia 2 ulas - Bawang Putih*.
  24. Sedia 1 - sudu besar Gula.
  25. Sedia 100 ml - Kuah Sup Ayam*.
  26. Sedia 1/2 - sudu besar jus limau.
  27. Sedia 1 - sudu besar Sos Cili.
  28. Sedia - Secubit Garam.
  29. Sedia - Sos Kicap :.
  30. Sedia - Lebihan perapan ayam tadi masak atas api. Tambah sedikit kicap & kuah sup, masak sehingga sos kicap pekat.

Langkah pertama cuci daging ayam yang sudah dipotong-potong dengan air mengalir kemudian lumuri dengan air jeruk nipis sampai semua bagian rata supaya aroma khas ayamnya hilang. Resep ayam bakar menjadi salah satu menu andalan hidangan dari resep masakan indonesia yang banyak di cari dan di nikmati oleh para pecinta kuliner, karena rasanya yang khas dan aromanya yang menggoda. Resep ayam bakar - Makanan Indonesia yang Berikut ini secara khusus saya hadirkan resep ayam bakar madu untuk Anda semua, jadi memasak ala-ala Biar makin mantap, hidangkan ayam bakar madu dengan nasi hangat dan terasi. Apa sih bedanya ayam bakar madu dengan ayam bakar biasa?

8 Instructions Nasi Ayam Madu Bakar

Dah ada 30 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Madu Bakar pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Cara Buat Sup & Rebusan Ayam -Cara dia senang aje😆: • Letak air dalam periuk kira-kira 1 liter air. Lepas tu masukkan semua bahan rebusan tadi. Masukkan ayam dan rebus. Ayam xperlu rebus lama cukup sekadar didihan pertama sahaja. Angkat ayam & toskan. Sup dah masak tutup api. (Lihat gambar 1 hingga 6 - Proses Merebus dan buat Kuah Sup).
  2. Cara buat perapan ayam Campur semua bahan perapan ayam bagi semua sebati. • siti tak letak garam dekat ayam sebab kicap dengan sos perisa dah masin. Kalau nak letak pun boleh, letak sikit je. Ikut selera rasa masing-masing. • Lepas tu perap dalam 2 ke 3 jam. Perap 1 jam pun boleh. Tapi kalau lagi lama perap lagi sedap dan ayam bila dibakar bertambah lembut isinya. (Lihat gambar 7 dan 8 - siti perap ayam guna bahan yg ada kat umah je. Sos tiram baru habis stock jd kebetulan sos perisa ada..
  3. Untuk Nasi Ayam : 2 cawan Beras (untuk 2 orang makan) - basuh beras bersih-bersih dan toskan. Rahsia nasi ayam bertambah sedap. Lemak dan kulit ayam jangan korang buang. Basuh bersih-bersih, nak guna buat masak nasi. (Lihat Gambar 9 & 10).
  4. Cara buat Nasi Ayam : • Panaskan kuali. Letak 2 sudu besar marjerin, kemudian letak bahan tumbuk tadi. • Tumis sampai keperangan, kemudian masukkan lemak dan kulit ayam tadi. Tumis sampai lah lemak-lemak tu cair. • lepas tu masukkan beras yang dah cuci tadi. Kacau rata bagi beras masak seketika. Masa ni bau seharum semerbak..sampai orang sebelah rumah pun boleh tergoda dengan bau nya😆.
  5. Kemudian masukkan beras yg dah goreng tadi dalam Rice Cooker. Tambah 1 kiub ayam. Masukkan kuah sup dalam kuantiti 2 cawan setengah (air agak-agak la, sama macam masak nasi biasa juga. Kalau Kuah Sup tak cukup boleh je tambah air biasa) • ok bab nasi ayam dah selesai. Dah masak boleh la korang ngap😁 (Lihat gambar 17 dan 18) • lepas dah perap, bakar ayam dalam oven suhu 200°c selama 20 ke 25 minit atau hingga masak (Lebihan perapan ayam tadi jangan di buang. Sebab nak buat Sos kicap).
  6. Kalau tak nak bakar, nak goreng ayam tu pun boleh (tapi siti bakar aje, sihat sikit😊) • Ayam dah masak boleh la potong ikut cara korang. Ok bab ayam dah siap. (Lihat gambar 19 dan 20).
  7. Sos Kicap : Lebihan perapan ayam tadi masak atas api. Tambah sedikit kicap & kuah sup, masak sehingga sos kicap pekat. Tips : Nak bagi ayam nampak berkilat, sapukan sos kicap yang telah dimasak tadi ke atas ayam (barulah ayam nampak "shining like a diomond"😆) (Lihat gambar 21 dan 22).
  8. Cara buat sambal cili. Yang tanda (*) tu blend sampai hancur lumat ye. • kemudian korang masakkan cili yang dah blend tadi atas dapur. Masukkan sekali jus limau, gula, sos cili dan garam • masak cili sampai pekat. Kemudian angkat dah boleh hidang (Lihat gambar 23 dan 24) HIASAN : Tomato dengan timun Nasi Ayam Madu Bakar dah sedia di makan😊. SELAMAT. SENANG JE..TAK PAYAH SUSAH-SUSAH PENING KEPALA NAK PIKIR BAHAN..

Begitu kamu menguasai teknik memanggang ayam bakar madu ini, cara serupa bisa Ayam Seafood Daging Sayuran Nasi Mie Telur Tahu Tempe. Goreng Rebus Kukus Bakar Panggang Tumis. Kami suka sediakan ayam bakar madu bila nak dimakan dengan nasi kerabu atau pun nasi ayam. Kadang-kadang mahu kelainan kan daripada guna ayam bakar biasa. Satu lagi bila nak pergi berkelah, memang sedap bawak ayam madu yang dah diperap lepas tu bakar sambil mandi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Madu Bakar ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!