Home

Cara Membuat Nasi ayam sedap segoti Cepat 2 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi ayam sedap segoti di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam sedap segoti yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom akan tunjukkan cara yg biasa. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang banyak.

Nasi ayam sedap segoti - velavinkabakery.com Sejak dari semalam Aween meminta saya memasak nasi ayam tapi saya memujuk dengan memberi alasan nasi ayam elok dimasak waktu siang supaya boleh dimakan berulang ulang. Sis tak tahu dari mana asal nasi ayam ni tapi bila lihat sekali imbas seakan resepi menu masyarakat Cina. Variasi untuk resepi nasi ayam ini pula Dan dalam banyak-banyak resepi, sis tertarik dengan resepi nasi ayam simple yang sedap seperti di bawah.

2 Bahan - Bahan Resepi Nasi ayam sedap segoti

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam sedap segoti ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 2 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam 2 inci halia 4 ulas bawang putih 5-6 ulas bawang.
  2. Sedia - 𝗟𝗔𝗨𝗞 𝗔𝗬𝗔𝗠 𝗚𝗢𝗥𝗘𝗡𝗚 𝗦𝗘𝗗𝗔𝗣:.

Nampak terliur pula bila terpandang menu. Kalau saya masak nasi ayam simple dan sedap je hari ni. Sekali harung je.tak perlu fikir lauk-lauk lain dah. Hmm.pernah tak masak nasi ayam letak lemaknya?

5 Step by Step Nasi ayam sedap segoti

Dah ada 2 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam sedap segoti pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. 1 sudu besar sos tiram 1-2 sudu besar kicap cair 1 sudu besar kicap manis 1-2 sudu besar madu 1 sudu besar minyak bijan 1. Kisar halia dan bawang putih dan bawang merah. Perap ayam dengan bahan kisar selama 30 minit. 2. Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahankan api sehingga ayam separuh masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan bahan perap seketika. Lumur rata dan gantungkan ayam sekurang kurangnya satu jam. 3. Goreng ayam secara 'deep fry' atau d.
  2. NASI AYAM: Ketulan lemak ayam - panaskan dan ambil minyaknya 5 ulas bawang merah - tumbuk 3 ulas bawang putih - tumbuk 2 inci halia - tumbuk 2 helai daun pandan 1 helai daun salam (bay leave) 1/2 - 1 kiub serbuk pati ayam 1 sudu kecil garam Secubit gula Rempah penumis - 3 bunga lawang, 4 buah pelaga, 2 kulit kayu manis.
  3. 𝗦𝗔𝗠𝗕𝗔𝗟 𝗖𝗜𝗟𝗜 : 5 tangkai cili padi merah merah 5 ulas bawang putih 1 sudu kecil cuka 1 sudu kecil garam 1 sudu kecil gula 1/2 cawan air rebusan ayam Caranya : Blend cili padi merah dengan halia dan bawang putih. Masak di dalam kuali. Masukkan gula, garam dan cuka secukup rasa. Tambah sedikit air rebusan ayam. Masak dengan api kecil sehingga likat..
  4. 𝗦𝗔𝗠𝗕𝗔𝗟 𝗞𝗜𝗖𝗔𝗣 : Air kicap lebihan perapan ayam tadi dimasak di dalam kuali sehingga mendidih. Sesuaikan rasa garam dan gula. Angkat..
  5. 𝗞𝗨𝗔𝗛 𝗦𝗨𝗣 𝗣𝗔𝗗𝗨 : Garam Serbuk pati ayam Daun bawang - tabur Bawang putih goreng - tabur Caranya : 1. Separuh air rebusan ayam dimasak semula dan campurkan garam dan serbuk pati ayam. 2. Tabur potongan daun bawang dan bawang putih goreng ketika menghidang..

Kebanyakkan orang memang biasa masukkan lemak ayam terutama sekali yang berniaga nasi ayam. Pasti ramai yang tertanya-tanya, bagaimana orang Cina memasak nasi ayam hainan yang sangat berbau harum, wangi dan sedap kan? Sebenarnya ada bahan rahsia telah digunakan oleh tukang masak bangsa Cina untuk menghasilkan nasi ayam hainan yang. resepi nasi goreng ayam merupakan masakan yang sangat popular di malaysia. terdapat banyak versi nasi goreng seperti nasi goreng biasa, nasi goreng paprik, dan lainya. pembuatan nasi goreng sebenarnya hampir sama yang membedakan tambahan bahan. Apa ya maksud di sebalik nama Penyet itu.? Kita ni tahu makan aje. tak pernah nak ambil tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam sedap segoti ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!