Home

Cara Membuat Resepi Ayam Percik Kuah Santan Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Resepi Ayam Percik Kuah Santan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Ayam Percik Kuah Santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi ayam percik panggang pedas ini disediakan bersama kuah santan pedas yang lemak berkrim. Ia sangat digemari oleh semua lapisan masyarakat dan dicari-cari apabila Ramadan menjelma. Adna boleh memilih untuk memanggang dalam ketuhar ataupun di atas api.

Resepi Ayam Percik Kuah Santan - velavinkabakery.com Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Campurkan bersama santan di dalam periuk dan masak di atas api yang sederhana. Teruskan mengacau supaya kuah tidak cepat berketul dan pecah minyak. #resepmasakkan#resepnusantara#ayamkuahkuning#belajarmasak#cooking#homemade.

17 Bahan - Bahan Resepi Resepi Ayam Percik Kuah Santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Ayam Percik Kuah Santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 6 - ketul ayam basuh bersih.
  2. Sedia - Bahan Perap Ayam.
  3. Sedia 1 - sudu serbuk kunyit - blend (xnak warna kuning xyah bubuh).
  4. Sedia 1/2 - kiub pati ikan bilis - blend.
  5. Sedia 1 - bj bwg besar - blend.
  6. Sedia 2 - bj bwg putih - blend.
  7. Sedia 1 - inci halia - blend.
  8. Sedia 1/2 - sudu jintan manis - blend.
  9. Sedia 1/2 - sudu jintan putih - blend.
  10. Sedia - 👆🏼blend semu bahan tu.
  11. Sedia - Bahan kuah santan.
  12. Sedia 1/2 kotak - kecil santan.
  13. Sedia 1/2 - sudu halba.
  14. Sedia 1 - sudu cili giling atau cili kering yg sudah di blend.
  15. Sedia 1/4 - sudu garam.
  16. Sedia 1/2 - sudu gula.
  17. Sedia 1/2 - sudu tepung jagung (bancuh asing).

Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah. So, kali ini Iday nak share resepi mudah masak ayam percik. Bukan apa, baru-baru ni kan viral ada yang beli ayam percik dekat bazar tapi tak betul-betul masak.

4 Cara Membuat Resepi Ayam Percik Kuah Santan

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Ayam Percik Kuah Santan pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Rebus ayam dlm 5 minit... bg masak suku.. kemudia perap ayam dengan semua bahan2 blend. Biarkan seketika..
  2. Sementara tu boleh masak kuah santannya.. masukkan semua bahan2 kuah kecuali tepung jagung, dan kacau sebati.. masak sampai mendidih, baru masukkan tepung jagung yg dh dibancuh asing, kacau perlahan2 sampai pekat sikit...
  3. Dh siap kuah ketepikan, dan boleh panggang ayam yg di perap td.. panggang guna api kecik sampai kaler tukar kuning.. sambil perap, lumurkan sikit minyak dan kuah santan yg di masak td... lgpun ayam tu kt dh rebus sekejap, jd masaknya xlama..
  4. Then siappppp... boleh hidang depan anak2 nk berbuka.. 🤤🤤🤤xsabar nanti tu.. kuah santan tu rsnya manis2 lemak halba ye...

Resepi Ayam Percik Kelantan, Malaysia Sederhana Spesial Asli Enak. Ayam percik adalah ayam bakar dengan bumbu khas yang dijadikan lauk istimewa di Kelantan Malaysia. Masukkan gula, garam & asam keping/gelugur apabila santan telah mendidih. Ayam percik sebenarnya bererti ayam tersebut akan dipercikkan dengan kuah percik ketika ia dibakar atas pemanggang arang. Masukkan serai dan masak sehingga naik bau, kemudian masukkan santan dan cili kisar.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Ayam Percik Kuah Santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!