Home

Resepi Kari ayam dan terung Enak 18 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kari ayam dan terung di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari ayam dan terung yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jika menggunakan santan dan rempah kari, dikenali sebagai Kari Terung, bukan Pajeri Terung. Memang ada rempah khas untuk dibuat kari terung. Kalau di KL, kita hanya menggunakan rempah kari ayam atau daging untuk dimasak lauk pajeri.

Kari ayam dan terung - velavinkabakery.com Masukkan gula kabung @ gula melaka, gula putih serta garam secukup rasa. Akhir sekali, tambahkan kerisik dan masak sehingga terung lembut dan kuah pekat. Resipi sedap dan mudah untuk Kari ayam dan terung.

18 Ingredients of Resepi Kari ayam dan terung

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari ayam dan terung ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Sebelah ayam di potong kecil.
  2. Sedia - Terung bulat 3 biji.
  3. Sedia - Bawang merah 3 biji (di hiris).
  4. Sedia - Bawang putih 2 biji (di hiris).
  5. Sedia - Halia sebesar ibu jari (dihiris).
  6. Sedia 3 - beradik bunga lawan, bunga cengkih, kulit kayu manis.
  7. Sedia Daun - kari.
  8. Sedia - Rempah kari adabi 1 peket.
  9. Sedia - Cili boh 2 sudu besar.
  10. Sedia - Garam, gula.
  11. Sedia - Air asam jawa.
  12. Sedia 1 kotak - santan.
  13. Sedia - Air secukup nya.
  14. Sedia Sedikit - minyak utk menumis.
  15. Sedia - Bahan untuk blend.
  16. Sedia 3 - biji bawang merah.
  17. Sedia 2 - biji bawang putih.
  18. Sedia - Halia sebesar ibu jari.

Berikut adalah resepi Kari Ayam bersama Terung. Sahabat saya telah membawa naik sepinggan kari ayam dan mee hoon goreng. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat. Dari situ, saya mencari tips untuk membuat Kari Ayam yang sedap.

2 Cara Membuat Kari ayam dan terung

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari ayam dan terung pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Panas kan minyak masuk kan bahan yg di hiris tadi serta daun kari dan 3 beradik bunga lawan, bunga cengkih dan kulit kayu manis..masak smpai naik bau..kemudian masuk kan cili boh tumis kan dan masuk bahan blend tadi bersama pes kari adabi yg di campur dgn air tadi ke dalam periuk kacau sebati..perlahan kan api..sbb takut hangit.
  2. Masuk kan terung yg di belah..bersama ayam..gaul kan..dan masukan air..tggu ayam masak..boleh masuk kan air asam jawa, garam gula,,santan..kacau jgn sampai naik kepala pati santan..nanti x menjadi pulak kuah nya..sentiasa kena kacau..boleh rasa dah siap..selamat mencubašŸ˜‹.

Walaupun kari ayam adalah antara lauk pertama yang saya masak sejak zaman remaja namun tidak bermakna kita tidak boleh belajar untuk memperbaiki cara caranya. Alhamdllh,xcerewet).sebenarnya terung tue kawan MyLaling yg buat projek tanaman sayur terung yg kasi.fresh dr ladang nih!atie msk pon xbyk.dpt la semangkuk kecik.kat umah atie jarang msk kari. Selain Ayam Masak Merah yang sangat sedap di SINI, Pajeri Terung adalah lauk yang biasa dimasak oleh Wan Chu untuk hidangan kami setiap kali berkunjung ke rumah mereka di Sungai Besi ketika itu. Gembira hati tidak terkira bila dapat menghubungi Wan Chu semula. Saya memang akan mencari resepi resepi yang telah saya rasakan sendiri keenakannya untuk dijadikan koleksi resepi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari ayam dan terung ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!