Home

Cara Membuat Ayam Percik Kelantan #MAHN Mudah 10 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Percik Kelantan #MAHN di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik Kelantan #MAHN yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakan lah. Ayam percik putih Kelantan sememangnya berbeza daripada negeri lain kerana kuahnya berwarna putih dan menjadikannya sangat unik. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakanlah ayam percik berwarna merah.

Ayam Percik Kelantan #MAHN - velavinkabakery.com Saya masih ingat antara ayam percik yg sedap ialah ayam percik yg dijual Cik gu Asmat di pasar Ramadhan suatu ketika dulu. Senang je nak buat Ayam Percik versi Kelantan ni! Boleh standby untuk menu berbuka puasa korang nanti.

12 Bahan - Bahan Resepi Ayam Percik Kelantan #MAHN

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik Kelantan #MAHN ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji bawang besar*.
  2. Sedia 1 batang - serai*.
  3. Sedia 1 cm - halia*.
  4. Sedia 1 - sudu kecil biji ketumbar*.
  5. Sedia 4 ulas - bawang putih*.
  6. Sedia - Kisar semua bahan bertanda*.
  7. Sedia 2 - sudu besar cili kisar.
  8. Sedia 1 - sudu besar serbuk kunyit Adabi.
  9. Sedia 1 keping - asam keping.
  10. Sedia 1 cawan - santan.
  11. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  12. Sedia Sedikit - garam.

Ayam Percik Yati merupakan tempat makan menarik di Kelantan yang wajib Menu berasaskan percik merupakan masakan istimewa di Kelantan. Cara masak ayam percik versi Kelantan. Ayam tadi dibakar dengan bara api sederhana, sebaik-baiknya menggunakan dapur arang untuk aroma yang lebih sedap. Yati Ayam Percik is an institution for the best ayam percik in Kota Bharu.

10 Cara Penyediaan Ayam Percik Kelantan #MAHN

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik Kelantan #MAHN pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Masukkan ayam ke dalam kuali, jangan buka api lagi.
  2. Masukkan bahan yang dikisar tadi.
  3. Masukkan pula cili kisar.
  4. Santan kelapa.
  5. Buka api perlahan, dan boleh mula kacau secara perlahan ke semua bahan yang telah disatukan.
  6. Tambah sedikit serbuk kunyit untuk warna yang menarik.
  7. Sedikit garam dan kiub pati ayam, jangan lupa letak asam keping juga.
  8. Setelah ayam menjadi separuh masak, angkat dan sedia untuk dibakar dalam ketuhar pada suhu 180 darjah celcius selama 30minit atau sehingga masak dan garing.
  9. Sementara itu masak kuah yang masih ada sehingga pekat.
  10. Ayam percik sudah masak, boleh hidang bersama nasi putih dan ulaman, siram sikit kuah percik tadi yer..

Order a plate of Nasi Kerabu - a plate of blue rice accompanied with raw herbs and salad doused with chilli and fermented sauce. Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Ayam Percik is originating from the Northern state of Kelantan, Malaysia.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik Kelantan #MAHN ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!