Home

Cara Membuat Ayam Percik Kelantan Cepat 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Percik Kelantan di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Percik Kelantan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakan lah. Ayam percik putih Kelantan sememangnya berbeza daripada negeri lain kerana kuahnya berwarna putih dan menjadikannya sangat unik. Jika sukakan sedikit rasa pedas, sediakanlah ayam percik berwarna merah.

Ayam Percik Kelantan - velavinkabakery.com Saya masih ingat antara ayam percik yg sedap ialah ayam percik yg dijual Cik gu Asmat di pasar Ramadhan suatu ketika dulu. Senang je nak buat Ayam Percik versi Kelantan ni! Boleh standby untuk menu berbuka puasa korang nanti.

8 Ingredients of Resepi Ayam Percik Kelantan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Percik Kelantan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 200 gram - ayam.
  2. Sedia 1 cawan - santan.
  3. Sedia 1 - biji bawang holland.
  4. Sedia 1 - biji bawang merah.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  6. Sedia - Serai.
  7. Sedia - Halia.
  8. Sedia - Garam,gula dan perasa.

Ayam Percik Yati merupakan tempat makan menarik di Kelantan yang wajib Menu berasaskan percik merupakan masakan istimewa di Kelantan. Cara masak ayam percik versi Kelantan. Ayam tadi dibakar dengan bara api sederhana, sebaik-baiknya menggunakan dapur arang untuk aroma yang lebih sedap. Yati Ayam Percik is an institution for the best ayam percik in Kota Bharu.

6 Cara Memasak Ayam Percik Kelantan

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Percik Kelantan pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sediakan semua bahan-bahan.
  2. Blender bawang holland, bawang merah, bawng putih, halia dan serai..
  3. Rebus ayam bersama sesudu bahan yang dikisar..
  4. Masak bahan kisar yang selebihnya bersama serai yang di titek, dan juga santan. masukkan gula, garam dan perasa. Masak sehingga pekat dn warna sedikit kekuningan..
  5. Grill @panggang ayam yang telah direbus tadi sehingga masak. Letakkan sedikit kuah percik yang telak masak tadi sebagai pelembap kepada ayam yang dipanggang..
  6. Angkat dan hidang ayam yang dipanggang bersama kuah percik di atas pinggan..

Order a plate of Nasi Kerabu - a plate of blue rice accompanied with raw herbs and salad doused with chilli and fermented sauce. Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Ayam Percik is originating from the Northern state of Kelantan, Malaysia.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Percik Kelantan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!