Home

Resepi Pudding Roti Custard Cepat 12 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Pudding Roti Custard di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pudding Roti Custard yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Puding roti adalah salah satu makanan pencuci mulut yang paling menghibur di Amerika. Hangat dan mengundang, dan dengan saus dessert atau whipped cream, itu tidak bisa dikalahkan. Puding Custard yang lezat ini dibuat dari bahan-bahan yang mudah dicari: telur, gula dan susu.

Pudding Roti Custard - velavinkabakery.com Puding roti makan dengan sos kastard menu di petang hari. hehe. biasa la kat rumah mesti ada je roti makan tak sempat nak habis tapi tarikh dah nak expired. kn kn kn? Ada yang dibakar, ada yang dikukus. Saya pertama kali menyediakan puding roti ialah sewaktu saya berada di tingkatan empat.

12 Ingredients of Resepi Pudding Roti Custard

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pudding Roti Custard ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Roti.
  2. Sedia 12 keping - roti.
  3. Sedia 500 ml - Susu full cream.
  4. Sedia 1 - sudu esen vanilla.
  5. Sedia 130 gram - gula castor.
  6. Sedia 5 - biji telur.
  7. Sedia 1/4 - butter.
  8. Sedia - Custard.
  9. Sedia 500 ml - Susu full cream.
  10. Sedia 500 ml - air.
  11. Sedia 3 - sudu Susu pekat.
  12. Sedia 3 - sudu tepung kastard.

Anda pasti sering mendapati roti sudah mendekati tanggal kedaluwarsa, tetapi masih tersisa banyak. Supaya tidak terbuang percuma, membuat olahan roti menjadi solusinya. Siapa peminat resepi puding roti kukus kat sini ? Sedapnya BACA : Puding Roti Karamel Mudah Tetapi Sangat Sedap.

4 Step by Step Pudding Roti Custard

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pudding Roti Custard pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Siat²kan roti, dan masukkan kedalam dulang pembakar, kemudian sapukan dengan butter..
  2. Campurkan kesemua bahan² dan kacau sebati. Tuangkan kedalam acuan roti tadi (sy prefer celup satu² roti dan susun dalam dulang pembakar, sebab taknak bagi terlalu berair + termasuk butter) kemudian bakarkan sehingga masak. (Kalau nak, hiaskan dengan kismis dan cherry, tp nii tak isi pun huhu) (Resepi CikPinky 180° 60minit).
  3. Campurkan bahan² untuk sos kastard dan masakkan diatas api perlahan. (Sentiasa kacau) kalau pekat sangat, tambahkan sedikit air lgi. Taknak pekat sgt, nak bg mcm berkrim jee. Siap..
  4. Roti selepas dibakar. Potong dan tuangkan sos kastard diatasnya. Sedia untuk dimakan..

Lihat ide lainnya tentang Resep, Makanan, dan Hidangan penutup. Resep Puding Roti - Roti tawar merupakan makanan yang sangat praktis untuk disiapkan ketika sarapan. Tinggal ambil dua lembar roti tawar, oleskan selai atau margarin dan tambahkan meses. Sambil menunggu campuran susu, gula, telur, selai buah lalu aduk sampai merata kemudian ambil mangkok. Puding custard yang creamy dan sedap ini selalu mengingatkan saya akan Jepang.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pudding Roti Custard ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!