Home

Resepi Rendang ayam (juadah hari raya) Cepat 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Rendang ayam (juadah hari raya) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang ayam (juadah hari raya) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Selamat Menyambut Hari Lebaran untuk semua. Semoga dengan Normal Baru ini, tetap menjadikan Eid kita lebih bermakna dari sebelumnya. Rendang Ayam Simple untuk juadah di hari raya by sari kitchen.

Rendang ayam (juadah hari raya) - velavinkabakery.com Rendang ini lebih sedap dikacau lama lama dengan api kecil sehingga berwarna gelap. Rendang antara juadah raya yang dulu hanya ada di musim perayaan. Pada kebiasaannya rendang yang dihidang terdiri daripada rendang ayam dan daging lembu, namun di negeri Pahang daging kerbau lebih menjadi pilihan.

13 Ingredients of Resepi Rendang ayam (juadah hari raya)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang ayam (juadah hari raya) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Rendang Ayam.
  2. Sedia - Ayam seekor dipotong kecil.
  3. Sedia - Lada kering 20 helai digunting dan direbus*.
  4. Sedia 10 - biji Bawang merah*.
  5. Sedia 2 - inci halia*.
  6. Sedia 1 - biji besar bawang putih*.
  7. Sedia 6 batang - serai*.
  8. Sedia 2 - inci lengkuas*.
  9. Sedia 1/2 keping - gula melaka/kerek.
  10. Sedia 4 - sudu besar Kerisik.
  11. Sedia 3 keping - asam keping/gelugur.
  12. Sedia 1 - biji santan pekat.
  13. Sedia - Gula dan garam secukup rasa.

Antaranya, rendang ayam, rendang daging, rendang udang atau ketam. Disini kami bawakan resepi rendang daging yang mudah, ringkas dan lazat. Anda boleh mencubanya untuk dijadikan juadah berbuka puasa, atau untuk majlis rumah terbuka pada hari raya. Bila tiba je Hari Raya Aidilfitri, benda pertama yang kita bayangkan dah tentu sekali makanan atau pun juadah Hari Raya.

2 Cara Membuat Rendang ayam (juadah hari raya)

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang ayam (juadah hari raya) pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Cara2 masak rendang. Campurkan semua bahan yg bertanda * didlm blender, dan kisar semua bahan. Masukkan ayam yg sudah dibersihkan kedalam kuali, masak seketika, masukkan bahan2 blender tadi, masak sehingga air kering,.
  2. Masukkan santan, gula kerek,kerisek, asam keping, gula dan garam secukup rasa.masak sehingga santan pekat dan sebati.

Lemang, ketupat, rendang ayam, rendang daging, ayam masak merah, lontong dan banyak lagi lah. JUADAH hari raya seperti rendang ayam atau daging sering dikaitkan dengan pilihan sajian tidak sihat, tinggi kolesterol hingga boleh menjejaskan kesihatan. Seperti cara membuat rendang padang yang lain, cara membuat rendang ayam juga menggunakan bahan dan bumbu rendang yang umum, seperti santan kental dari perasan buah kelapa, beberapa rempah khas Indonesia dan yang lainnya. Memang kita bisa membuatnya dengan menggunakan. Walaupun sambutan hari raya kali ini berlainan, namun tradisi menghasilkan juadah raya tradisi pastinya akan diteruskan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang ayam (juadah hari raya) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!