Home

Resepi Pau Cendawan Viral Cepat 17 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Pau Cendawan Viral di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pau Cendawan Viral yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Pau Cendawan Viral - velavinkabakery.com

17 Ingredients of Resepi Pau Cendawan Viral

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pau Cendawan Viral ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 tin - cendawan butang/shitake/mitake (dihris).
  2. Sedia 1 - biji bawang besar (dipt0ng dadu).
  3. Sedia - mix vegetable (sckupnya).
  4. Sedia 3 keping - keju.
  5. Sedia 1 cawan - isi daging ayam (dipt0ng kcil2).
  6. Sedia 2 - sudu besar mentega.
  7. Sedia 1 - sudu kecil serbuk ayam tumix.
  8. Sedia - serbuk lada.
  9. Sedia - Bahagian Doh Pau.
  10. Sedia 1 - paket yis.
  11. Sedia 2 - sudu basar gula.
  12. Sedia 2 - sudu besar susu pekat.
  13. Sedia 1/2 cawan - air suam.
  14. Sedia 2 cawan - tepung pau.
  15. Sedia 1 - sudu besar sh0rtening.
  16. Sedia 1 - sudu kecil baking p0wder.
  17. Sedia sedikit - garam.

10 Cara - Cara Pau Cendawan Viral

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pau Cendawan Viral pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Yg ni buat je inti cra sndri… bhn trsdia dkt dpr… trplang pda msing2 jnji inti ada cndwan dgn isi aym bru diktakn Pau Cendawan πŸ˜˜β€¦ Cara2: β†’ Cairkn mntega dan tmiskn bwang smpai layu. β†’ Msukkn ayam, mix vgtble, dan cndwan, msak smpai lmbut. β†’ Bla dah inti npk pkat msukkn keju gaul smpai cair. β†’ Tburkn lda, sbuk aym tmix..
  2. Bahagian Doh Pau dan cara2: β†’ 1 pket yis, 2 sdu bsr ssu pkt, 2 sudu bsr gula kcau dlm air suam tgu dlm 15 mnt atau smpai yis kmbang naik buih ye ⏰… β†’ Smntara tgu tu blh cmpurkn tpung pau, bking pwder, garam dan sh0rtening. Gaul smpai rata. β†’ Dan sdiakn bncuhn cklat. Utk bncuhn cklat: β–Ά 2 sudu serbuk cklat β–Ά 2 sudu tepung beras β–Ά 7-8 sudu besar air * (jgn cair jgn pkat).
  3. β†’ Bla yis dah naik kmbang dan brbuih msukkn ke dlm tpung tdi, kmdian uli tpung smpai lmbut, lps tu rhatkn d0h dlm 15-20 mnt. β†’ Dah lmbut bhgikn d0h kpd 30g stiap 1..
  4. β†’ D0h yg dah bhgikn tdi dah blh isi trs dgn inti, isi inti dlm 1 sdu, ttupkn d0h dgn kmas dan lpikkn dgn krtas mnyak. β†’ Tgalkn skit d0h utk btang cndwan dan gntelkn mcm pic trakhr kat ats. Jgn bsr jgn kcil (sdang2)..
  5. β†’ Spukn trs bhgian ats d0h dgn bncuhn cklat tdi dgn mnggunakn brus. Lps tu tggu dlm 40 mnt brulh mla kkus. * (tgu dlm 40-50 mnt utk mdpatkn prmukaan yg mrekah/pcah)..
  6. β†’ Bla sdh mrekah dah blh kkus 10 mnt dgn api bsr. Kkus dgn btg cndwan pau yg tlh digntel skali. * (pntup kkus diblut ngn kain spya wap air tdk mnitis ke ats prmukaan pau)..
  7. β†’ Lps 10 mnt blh kluarkn dan sjukkn skjap ikut step2 dlm pic tu. Trblikkn dan buat lbang dgn chpstik - ambil btg cndwan tdi clup ke dlm bncuhn cklat - bru ccukkn btg cndwan ke dlm lbang bhgian bwh pau. β†’ Akhr skali kkus lgi 5mnt. * (jgn tkt nak trblikkn smsa kkus sbb prmukaan tak akn lkat ats krtas lgi)..
  8. Pau dah msk… tgh brsusun tu πŸ’¨β€¦.
  9. Kmbang bsr tpak tgn dri 30g tdi… Npk mcm cndwan btl kan πŸ˜±β€¦.
  10. Dah blh hdangkn πŸ„β€¦.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pau Cendawan Viral ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!