Home

Resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja) Enak 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Mee Kari (rencah ayam sahaja) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Mee Kari (rencah ayam sahaja) - velavinkabakery.com

13 Ingredients of Resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Mee Kari (rencah ayam sahaja) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Tulang ayam + rangka.
  2. Sedia - Daging ayam.
  3. Sedia - Serai 2 btg. Ketuk.
  4. Sedia - Cili kisar 4 sb.
  5. Sedia - Serbuk kari 3sb.
  6. Sedia - Bwg kecik 4 biji *.
  7. Sedia - Bwg putih 3 biji *.
  8. Sedia - Asam keping 1.
  9. Sedia - Halia + lengkuas - seinci *.
  10. Sedia - Garam.
  11. Sedia - Kentang sebiji (untuk pekatkan kuah).
  12. Sedia - Cili besar (merah) sebiji- potong msuk dlm kuah.
  13. Sedia - Sos tiram 2sb.

7 Cara Penyediaan Mee Kari (rencah ayam sahaja)

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Mee Kari (rencah ayam sahaja) pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Blend halus bhn bertanda *. Kemudian tumiskn bersama dgn serai ketuk dan tiga sekawan..
  2. Campurkn bancuhan rempah kari daging adabi dgn cili kisar. Ratio 3:4.
  3. Bila bwg dh agak kekuningan, masukkan bancuhan rempah td. Tumis smpai naik minyak..
  4. Kemudian msukkn rangka ayam td. +Daging ayam. Tumis skli lg dgn api kecil sahaja. Smpai daging ayam msk. Pastikn api sentiasa kecik. Rempah kena betul2 msk, baru kari nnti nmpk elok dan sedap. Oh ya, masa ni boleh letak 2 sb sos tiram..
  5. Bila dh masak ayam tu, boleh masukkan air. Tambah asam keping..
  6. Bancuh 1/2 cwn santan pekat kara dgn air. Yg ni agak2 je. Ikut citarasa msing2..
  7. Tuang bancuhan td. Dan kacau selalu. Api perlahan je ye. Jgn smpai pch minyak lg. Perasakn dgn garam sikit ye. Siap. Boleh msukkn fishball, tauhu, dll ikut citarasa msing2. Selamat mencuba!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Mee Kari (rencah ayam sahaja) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!