Home

Resepi Ayam goreng kari Papa Sedap 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam goreng kari Papa di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng kari Papa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Akhirnya masukkan ayam dan kentang yg telah digoreng tadi. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda.

Ayam goreng kari Papa - velavinkabakery.com Ingin ayam goreng dengan rasa bumbu yang berbeda dari biasa? Coba saja respe Ayam Goreng Bumbu Kari ini. Cara membuatnya mudah dan tidak perlu banyak waktu.

9 Ingredients of Resepi Ayam goreng kari Papa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng kari Papa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 - sudu serbuk kari.
  3. Sedia 1 - biji bawang besar.
  4. Sedia 4 - ulad bawang putih.
  5. Sedia 2 sudu makan - cili kering kisar.
  6. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  7. Sedia 3 - biji ubi kentang.
  8. Sedia Sedikit - air asam jawa.
  9. Sedia - Gula dan garam secukup rasa.

Bumbunya pun meresap dan sangat terasa! Semalam ada majlis makan makan di pejabat, tapi saya tak sempat menyertainya kerana rushing ke mesyuarat. Sahabat saya telah membawa naik sepinggan kari ayam dan mee hoon goreng. Baik itu masakan ayam goreng, ayam panggang, ayam kuah santan ataupun camilan dengan bahan dasar ayam di dalamnya.

7 Cara Penyediaan Ayam goreng kari Papa

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng kari Papa pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Ayam: lumur dgn serbuk kunyit dan garam then goreng. Jgn sampai garing tau mama.. Then angkat..
  2. Kentang dipotong 5.pun goreng dan angkat.
  3. Tumis bawang besar, putih dan daun kari.
  4. Masukkan cili kisar dan rempah kari tadi. Masak spi Agak2 berkilat...
  5. Masukkan air asam jawa dan gula garam secukup rasa. Tambah air sikit ikut pada banyak mana anda nak kuah tu. Tp jangan banyak sgt. Nnt jadi kari biasa ye mama.. Aummm..
  6. Akhirnya masukkan ayam dan kentang yg telah digoreng tadi. Gaul rata dan masak dlm 5 minit utk penyerapan rasa yg mulia...
  7. Jom mamam.. Balas dgn budu.. Padu bohhhh!!.

Apabila sudah matang, angkatlah kari ayam tersebut dari atas kompor dan sajikanlah di dalam sebuah mangkok saji. Baca juga: Resep Sup Ayam Santan Tomat Yang Enaknya. Sekilas kari ayam kampung mirip dengan opor ayam, namun ada perbedaan dari kari ayam kampung dan opor ayam yaitu terletak pada bumbu rempah yang Untuk membuat kari ayam kampung ini, menggunakan bahan utama daging ayam kampung yang pada dasarnya memiliki tekstur yang lebih. Resep Kari Ayam - Pada artikel kali ini saya akan kembali membagikan sebuah resep istimewa yang mana bahan utamanya masih menggunakan Jika kita lihat sekilas masakan kari ayam memang memiliki warna yang agak orange, namun ada juga yang kekuning-kuningan dengan kuah yang lebih. Ayam goreng gurih ini juga merupakan salah satu resep masakan rumahan yang digemari anak-anak hingga orang tua.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng kari Papa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!