Home

Cara Memasak Resepi Puding Karamel Crackers Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Resepi Puding Karamel Crackers di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Puding Karamel Crackers yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Puding Karamel Crackers - velavinkabakery.com

11 Bahan - Bahan Resepi Resepi Puding Karamel Crackers

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Puding Karamel Crackers ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - senduk - gula.
  2. Sedia 2 cawan - susu fresh milk @ full cream.
  3. Sedia 1 - sudu gula.
  4. Sedia 1 - sudu susu pekat.
  5. Sedia 1 - sudu susu cair.
  6. Sedia 1 - sudu whiping cream cair.
  7. Sedia 1/4 - sudu garam.
  8. Sedia 1/2 - esen vanila.
  9. Sedia 1 - sudu serbuk agar2.
  10. Sedia 1 - sudu tepung kastard (dibancuh asing).
  11. Sedia - Pewarna kuning (optional).

6 Cara - Cara Resepi Puding Karamel Crackers

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Puding Karamel Crackers pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Panaskan gula ats kuali, guna api kecik je ye.. kacau2 sampai likat. Kemudian tutup api, dan masukkan air setengah cawan dgn berhati2 dna perlahan2.. kemudian buka api perlahan balik dan kacau sampai hilang gula kasar td mcm dlm gmbr ketiga...then masukkan dlm bekas ketepikan sekejap..
  2. Kemudian, masakkan susu fresh milk, susu pekat, susu cair,whiping cream, esen vanila, gula, serbuk agar2 dan kacau sampai naik wap..
  3. Bila dh naik wap, masukkan perlahan2 tepung kastard yg dibancuh asing, kemudian kacau perlahan.. boleh masukkan pewarna kuning..
  4. Kacau sampai mendidih dan berbuih naik.. tujuannya utk bg susu masak..
  5. Then tutup api. Dan masukkan separuh puding ke dlm bekas yg ada karamel td. Tapis elok2 ek utk cantik kejadian puding tu....Then masukkan dlm peti ais sejuk beku slama 5mnt. Puding yg baki dlm periuk, biarkan ats dapur panas tu. Then dh keras yg dlm peti tu keluarkan...
  6. Susun biskut crackers elok2 ats puding td, dan tuang baki puding dlm periuk td ats biskut yg disusun. Klu puding dlm periuk keras, buka api dan kacau sekejap bagi lmbut balik.. dah selesai semua, masukkan dlm peti sejuk biasa.. dh keras, bolehla jamu family...

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Puding Karamel Crackers ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!