Home

Resepi Pulut Kuning & Rendang Ayam Enak 28 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Pulut Kuning & Rendang Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pulut Kuning & Rendang Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Pulut Kuning & Rendang Ayam - velavinkabakery.com

28 Ingredients of Resepi Pulut Kuning & Rendang Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pulut Kuning & Rendang Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 28 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - rendang ayam.
  2. Sedia - Ayam potong kecil.
  3. Sedia 3 - biji bawang merah.
  4. Sedia 8-9 ulas - bawang putih.
  5. Sedia - Lengkuas.
  6. Sedia - Halia.
  7. Sedia - Kunyit hidup.
  8. Sedia 1 batang - serai.
  9. Sedia - Cili kering - Ganti dengan ciliboh.
  10. Sedia 1 - sudu kecil ketumbar - tumbuk sikit.
  11. Sedia 1 - sudu kecil jintan manis - tumbuk sikit.
  12. Sedia - Kayu manis.
  13. Sedia - Bunga lawang.
  14. Sedia 1 - sudu besar serbuk kari.
  15. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit.
  16. Sedia keping - Asam.
  17. Sedia - Segelas santan.
  18. Sedia - Gula.
  19. Sedia - Garam.
  20. Sedia - Maggi cukup rasa.
  21. Sedia 2 - sudu besar kerisik.
  22. Sedia Daun - kunyit - Ganti daun limau purut.
  23. Sedia - pulut kuning.
  24. Sedia - Beras pulut.
  25. Sedia - Pewarna kuning.
  26. Sedia - Santan.
  27. Sedia - Garam.
  28. Sedia Daun - pandan - Tak letak sebab takde.

8 Cara Membuat Pulut Kuning & Rendang Ayam

Dah ada 28 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pulut Kuning & Rendang Ayam pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Bahan bahan [ Bawang merah + bawang putih + lengkuas + serai + cili boh + halia + kunyit hidup]. Halia takde dalam gambar, terlupa. Masa nak blend, baru teringat. Patutnya pakai cili kering, takde, so sambar aje lah ciliboh. Blend semua sekali..
  2. [Blend/Tumbuk] - Jintan manis + ketumbar. Bahan lain [ Kayu manis + bunga lawang + asam keping + serbuk kunyit + serbuk kari]. Serbuk kunyit tu, pakai half saja, sebab dah letak kunyit hidup..
  3. [RENDANG AYAM]. Tumiskan bahan kisar + ketumbar & jintan manis tumbuk. Masukkan serbuk kari + serbuk kunyit..
  4. Masukkan kayu manis + bunga lawang + asam keping. Masuk ayam..
  5. Letak santan + kerisik + garam + gula + Maggi cukup rasa..
  6. Masak sampai pecah minyak. Masukkan daun limau purut (patut letak daun kunyit, takde so letak daun limau)..
  7. [PULUT KUNING] Cuci bersih beras pulut. Rendam dengan sedikit pewarna kuning (Tak suka buh kunyit sebab tak suka bau dia). Rendam 2-3 jam or overnight. Lepastu kukus sampai masak. Angkat, letakkan santan & garam. Kacau-kacau. Lepastu sambung kukus lagi..
  8. Siap pulut kuning. Makan dengan rendang ayam 😋!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pulut Kuning & Rendang Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!