Home

Resepi Nasi Ayam Mudah Mudah 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam Mudah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ianya juga nasi ayam versi yang paling mudah dan simple! Dalam perkongsian ini, saya nak tunjukkan resepi nasi ayam hainan dan roasted. Tidak banyak beza pun kedua-dua resepi ini. #nasiayam #resepinasiayam #carabuatnasiayam nasi ayam nasi ayam simple nasi ayam sedap dan mudah Resepi Nasi Ayam Chicken Rice Recipe Cara Mudah Buat Nasi.

Nasi Ayam Mudah - velavinkabakery.com Nasi Ayam merupakan hidangan yang dibawa oleh bangsa Cina. Ada pelbagai jenis nasi ayam, ada yang sukar untuk disediakan, serta sebaliknya. Namun begitu, kita pastinya lebih suka yang mudah. nasi beriani ayam ini sangat mudah dan ringkas dan sangat sesuai untuk bonda yang tidak mempunyai banyak masa di dapur. sampai jumpa di artikel seterusnya ya.

11 Ingredients of Resepi Nasi Ayam Mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - ekor rangka ayam.
  2. Sedia 2 liter - air.
  3. Sedia 2 kg - beras.
  4. Sedia 4 ulas - bawang putih (diketuk).
  5. Sedia 4 - inci halia (diketuk).
  6. Sedia 4 helai - daun salam.
  7. Sedia 2 batang - kulit kayu manis.
  8. Sedia 2 - kuntum bunga lawang.
  9. Sedia 4 - sudu besar majerin.
  10. Sedia 2 - kiub ayam.
  11. Sedia 4 - sudu besar garam.

Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Untuk lebih mudah, sangkutkan ayam dengan besi penyangkut ditepi periuk agar mudah. Pernah makan nasi ayam yang padu? Mungkin yang biasa tu selalu, tapi yang memang padu sampai terangkat tu mesti jarang kan?

5 Cara Memasak Nasi Ayam Mudah

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Mudah pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Rangka ayam direbus untuk diambil air rebusannya untuk masak nasi..
  2. Masukkan beras ke dalam periuk. Masukkan air rebusan ayam (sukat beras dan air dengan cukup, jika air rebusan kurang. Tambah air biasa) Masukkan semua bahan : bawang putih, halia, daun salam, kulit kayu manis, bunga lawang, kiub ayam, majerin dan garam). Gaul sebati dan masak seperti memasak nasi biasa..
  3. Nasi yang telah dimasak. Sedia untuk dibungkus..
  4. Tadaaa.. Selamat mencuba 😊.
  5. Ayam panggang dan sambal dibungkus asing 😬.

Nasi ayam ni cukup mudah dan yang penting sedap. Kamu juga bisa lho membuat nasi ayam hainan di rumah dengan bahan-bahan yang mudah didapatkan. Nasi ayam hainan merupakan salah satu makanan khas dari Singapore. Nasi briyani merupakan sajian khas Timur Tengah yang populer dan digemari banyak orang. Nasi kaya rempah ini biasa disajikan dengan daging kambing atau ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!