Home

Cara Memasak Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 Enak 20 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 - velavinkabakery.com

20 Bahan - Bahan Resepi Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A untuk blend.
  2. Sedia 2 - bj bawang besar.
  3. Sedia 1 - labu bawang putih.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - inci lengkuas.
  6. Sedia 1 - inci kunyit hidup (klu xdk, buh kunyit serbuk je).
  7. Sedia 4 batang - serai hiris halus.
  8. Sedia 1 - sudu jintan putih dan manis (campur).
  9. Sedia 4 - bj cili api (jika cili giling xpedas).
  10. Sedia 3 helai - daun limau purut (siat2 buang urat tengah).
  11. Sedia - Bahan B tambahan.
  12. Sedia 1 - senduk cili giling/ cili yg telah diblend.
  13. Sedia 2 - senduk santan pekat.
  14. Sedia 1 - senduk kerisik.
  15. Sedia 1 keping - asam keping.
  16. Sedia - C Bahan.
  17. Sedia 3 helai - daun limau purut(siat2 buang urat tengah).
  18. Sedia Daun - kunyit secukupnya.
  19. Sedia 3 helai - daun salam / bay leaf.
  20. Sedia - Garam dan penyedap rs secukupnya.

6 Cara Penyediaan Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Blend semua bahan2 A termasuk daun limau purut.. sangat sedap dan wangi ðŸĪĪ.. kemudian tumis.. guna minyak melebihi bahan tumis ye, baru sedap...
  2. Kemudian, dah sebati tumisan td, masukkan cili yg telah di blend. Gaul sebati, dan masukkan daun kunyit yg diikat, daun salam, daun limau purut, dan daun kunyit yg dihiris.. Tumis sehingga pecah minyak...
  3. Masukkan ayam yg sudah dibasuh bersih hilang hanyir2 ayam tu.. kemudian gaul sebati, dan biarkan seketika dalam 5 mnt. Kemudian masukkan santan.. dan gaul sebati.. jangan masukkan air...
  4. Bila dh masukkan santan, gaul sebati, terus tutup dgn tudung periuk.. air wap disebalik tutup td tu akan menghasilkan air.. jd xperlu tambah air.. tutup dlm 5-7 mnt, guna api yg kecil ye...
  5. Kemudian, buka tudung periuk, dan masukkan kerisik, asam keping, garam dan penyedap rs secukupnya.. gaul sebati, dan biarkan masak dgn api yg kecil.. dalam 5 mnt boleh gaul naikkan yg dibawah ke ats, spy xhangit.. dan rendang masak elok...
  6. Dan masak sehingga kering ikut suka nak kering camana.. kt suka ada kuah2 n minyak2 sket heheh.. klu ada yg suka daun kunyit lebih, boleh masukkan lagi hujung2 masa dah nak tutup api.. apapu, perasakan rendang secukupnya spy sedap dan mak mentua bertambah syg ðŸĪŠ.. selamat mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Rendang Ayam Mak Mentua Sayang 😘😎 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!