Home

Resepi Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba - velavinkabakery.com

26 Bahan - Bahan Resepi Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 26 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia 2 - ketul ayam bahagian peha dan tight (peha penuh) - basuh bersih buang lemak dan kulit.
  3. Sedia 1 - sudu serbuk sup adabi.
  4. Sedia - 👆🏼rebus seketika ayam, serbuk sup dan garam secubit hg masak separuh.. (nk cpt panggang ayam 😅).. kemudian asingkan.
  5. Sedia - Bahan B (utk perap ayam).
  6. Sedia 1 - bj bawang besar - kisar.
  7. Sedia 1/2 - labu bawang putih - kisar.
  8. Sedia 1 - inci halia - kisar.
  9. Sedia 1/2 - sudu jintan manis dan putih (campur)- kisar.
  10. Sedia 1/2 - sudu serbuk ketumbar - kisar.
  11. Sedia 1 - kiub ayam - kisar.
  12. Sedia Sedikit - air rebusan ayam utk blend bahan2.
  13. Sedia 1 - sudu sos tiram.
  14. Sedia 1 - sudu serbuk kurma.
  15. Sedia 1 - sudu madu.
  16. Sedia 1 - sudu cili yg sudah dimesen.
  17. Sedia - Bahan C (kuah santan).
  18. Sedia 1 - bj bawang merah - kisar.
  19. Sedia 2 ulas - bawang putih - kisar.
  20. Sedia 1/2 - inci halia - kisar.
  21. Sedia 1/2 - sudu halba - kisar.
  22. Sedia 2 - senduk santan kotak (guna santan fresh lagi sedap).
  23. Sedia 3 helai - daun salam/ bay leaf.
  24. Sedia 1 - sudu cili yg sudah di blend.
  25. Sedia 1/2 - sudu tepung jagung dibancuh asing dgn sedikit air.
  26. Sedia - Garam, gula dan penyedap rs secukupnya.

5 Cara Penyediaan Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba

Dah ada 26 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Rebus ayam dengan serbuk sup.. wangi je bau serbuk sup nanti.. kemudian keluarkan ayam..
  2. Blend semua bahan2 utk diblend.. satukan dgn bahan perapan yg lain. Kemudian lumur kat ayam, n perap sekejap.. ayam kt dh dimasak separuh td, jd bahan perapan cpt menyerap...
  3. Kemudian bolehla panggang ayam.. oleskan minyak atas pan atau tempat pemanggang memasing.. curahkan lebihan bahan perapan ats aym.. panggang sehingga kering...
  4. Kemudian, blend semua bahan2 blend utk kuah santan.. dan tumiskan sehingga pecah minyak.. masukkan sekali daun salam.. kemudian masukkan santan gaul sebati.. masukkan bancuhan tepung jangung.. dan kacau sehingga mendidih.. perasakan garam, gula dan peyedap rs secukupnya.. dh siap, tutup api..
  5. Hidangkan ayam panggang dan curahkan sedikit kuah santan ke ats ayam panggang.. selebihnya, boleh dijadikan kuah utk makan dgn nasi.. 😋selamat mencuba.. ank2 kompom suka..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Ayam Panggang Rempah Kuah Santan Halba ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!