Home

Resepi Bihun Sup Utara Sukaria Mudah 31 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bihun Sup Utara Sukaria di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bihun Sup Utara Sukaria yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bihun Sup Utara Sukaria - velavinkabakery.com

31 Ingredients of Resepi Bihun Sup Utara Sukaria

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bihun Sup Utara Sukaria ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 31 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Sup.
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  3. Sedia Sedikit - biji lada hitam }.
  4. Sedia 5 ulas - bawang merah }.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih } diblend bersama.
  6. Sedia - Rempah 4 sekawan.
  7. Sedia 2 - inci halia (diketuk).
  8. Sedia 2 batang - serai (diketuk).
  9. Sedia - Fishballs (optional).
  10. Sedia - Fishcakes (optional).
  11. Sedia - Kentang (optional).
  12. Sedia Daun - sup.
  13. Sedia - Bawang goreng.
  14. Sedia - Air.
  15. Sedia - Bahan Sambal Merah.
  16. Sedia 2 sudu makan - cili kisar.
  17. Sedia 1 ulas - bawang besar }.
  18. Sedia 3 ulas - bawang putih } diblend bersama.
  19. Sedia - Garam.
  20. Sedia - Gula.
  21. Sedia - Bahan Bihun.
  22. Sedia 1 - peket bihun.
  23. Sedia - Seperiuk air.
  24. Sedia - Kunyit.
  25. Sedia - Bahan Sambal Kicap.
  26. Sedia 12 - biji cili padi (kurangkan kalau tak suka pedas/buat sikit).
  27. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  28. Sedia - Kicap.
  29. Sedia 2 - biji Limau kasturi.
  30. Sedia - Garam dan gula.
  31. Sedia Sedikit - minyak.

6 Cara Memasak Bihun Sup Utara Sukaria

Dah ada 31 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bihun Sup Utara Sukaria pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Untuk sup, tumis rempah 4 sekawan bersama bahan yang telah diblend, serai dan halia sehingga wangi..
  2. Tambahkan air ke dalam periuk (saya masukkan sup ayam baki sup nasi ayam semalam) Bila mendidih, masukkan ayam dan kentang (saya letak kentang sebab suami nak makan sup dgn nasi. Dia suruh letak, kita ikutkan aje la. Tapi okay ja rasa dia 😂😂😂😂😂) Perasakan dengan garam..
  3. Kemudian masukkan fishballs dan fishcakes. Tunggu hingga menggelegak. Tutup api dan tabur daun sup dan bawang goreng..
  4. Untuk sambal merah, tumis bahan yang diblend bersama cili kisar sehingga pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula..
  5. Untuk bihun, didihkan seperiuk air. Masukkan serbuk kunyit (anggaran untuk kuningkan bihun tu). Kemudian rebus bihun sehingga lembut dan toskan..
  6. Untuk sambal kicap, gorengkan sekejap cili padi bersama bawang putih. Angkat dan toskan minyak. Kemudian tumbuk hingga lumat dan masukkan kicap, garam, gula dan perahan limau kasturi. Kalau malas mcm saya, blend kan aje semua skali dengan kicap dan jus limau, tapi kena tambah air la sikit kalau blender tak jalan..😂😂😂😂.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bihun Sup Utara Sukaria ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!