Home

Resepi Ayam goreng ala mamak Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam goreng ala mamak di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng ala mamak yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Selain itu, nasi kandar dengan ayam goreng berempah juga antara menu yang menjadi perhatian ramai. Menerusi laman Masak Apa Hari Ni (MAHN), Sheena Supramaniam berkongsi resepi ringkas ayam goreng ala Mamak ini tanpa menggunakan sebarang pewarna. Ayam Goreng Mamak Rangup / Nasi Kandar Fried Chicken Recipe Resepi Ayam Goreng Mamak (Bikin Ketagih).

Ayam goreng ala mamak - velavinkabakery.com Ayam Goreng Berempah yang kaya dengan bawang goreng Bawang Goreng menaikkan aroma masakkan ini juga memberi satu rasa yang unik. Resep Ayam Goreng - Untuk mengolah makanan berbahankan ayam memang ada banyak sekali caranya, bahkan karena di Indonesia terkenal akan rempat-rempah yang sangat kaya maka ayam itu sendiri bisa di hidangkan dengan cita rasa manis, gurih, berkuah kental hingga dominan rasa pedas. Siapapun yang makan ayam goreng mamak mesti cakap sedap, rangup, daging empuk, tidak pedas walau warnanya merah seperti itu, bahkan kanak-kanak Oleh itu, kami hadirkan resepi ayam goreng mamak yang sedap, rangup dan confirm teman, kerabat dan keluarga anda akan menyukainya!

7 Ingredients of Resepi Ayam goreng ala mamak

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng ala mamak ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 - ketul paha ayam dibersihkan.
  2. Sedia 1 - cup kecil tepung goreng ayam bistari original.
  3. Sedia 1 - cup kecil tepung goreng ayam spicy.
  4. Sedia - air secukupnya.
  5. Sedia - serbuk kunyit.
  6. Sedia - pewarna oren dan bright red.
  7. Sedia - minyak secukupnya untuk menggoreng.

Sup ayam ala mamak (chicken soup malaysian indian muslim style). Sos madu ayam diperbuat menggunakan bahan-bahan yang terasa enaknya. Selain dihidangkan untuk makan malam bersama keluarga, ayam madu juga sedap dijadikan menu iftar yang merangsang. Ayam goreng yang dijual di restoran-restoran mamak memang punya ramai peminat.

5 Cara Memasak Ayam goreng ala mamak

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng ala mamak pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Gaul ayam dengan sedikit serbuk kunyit,Ambil cup plastik kecik sukat tepung 1 cup tpg goreng ayam ori + 1 cup tepung goreng ayam spicy.Kt sini saya guna jenama Bistari..
  2. Tambah air sikit,gaul rata.Masuk pewarna oren merah sedikit bg warna.Gaul sebati.Adunan biar pekat mcm tepung goreng pisang..
  3. Perap 1 jam/lebih pun xmengapa.Kemudian goreng hingga masak.Nie saya perap 3 jam😂sbb pi settle kerja rumah yg lain dulu.Garam tak perlu bubuh ya kerana tepung nie dh cukup masinnya..
  4. Tadaa udah siap,korang potong2kan..Dan tggu apa lg...ngap teruih😋😋😋.
  5. Sedap dimakan bersama nasi..

Kalau resipi asal ayam gorengnya lain, tapi Mohamad Hanafi telah ubah kepada ayam goreng ala mamak. Nampak lebih sedap dan menarik bila dimakan dengan nasi. Resep ayam goreng saus mentega dan bagaimana cara membuatnya ala restoran mahal. Rica Rica Ceker Pedas Ala Mak Tijah Ari Ahmad Mak Tijah. Menu Buka Puasa Seadanya Sayur Bening Teri Goreng Sambal Terasi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng ala mamak ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!