Home

Resepi Kuih cek mek molek Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih cek mek molek di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih cek mek molek yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kuih Cek Mek Molek adalah kuih yang biasa dibuat semasa saya kecil dahulu. Kadang kadang arwah my father Jadi macam macam kuih yang menggunakan keledek saya ajar pembantu rumah untuk membuatnya. Selain cek mek molek, boleh juga digoreng.

Kuih cek mek molek - velavinkabakery.com Ntah la sebab apa tapi aku memang suka dengan kuih ni. Cara Buat Kuih Cek Mek Molek yang sangat mudah Cek Mek saya hari ini dah bocor, itulah yang kita nampak glittering air gula.

6 Ingredients of Resepi Kuih cek mek molek

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih cek mek molek ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung.
  2. Sedia 2 - biji keledek.
  3. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  4. Sedia 1/2 cawan - guna.
  5. Sedia 1 - mangkuk minyak masak (untuk mengoreng).
  6. Sedia 1 - sudu kecil marjerin.

Categories Kuih Tags Kuih Cek Mek. Cek mek molek atau lebih dikenali sebagai cek mek ialah sejenis kuih tradisional yang amat popular di Kelantan dan Terengganu. Ia diperbuat dengan ubi keledek yang dilenyek dan tepung gandum sebagai adunan, gula sebagai inti, kemudian digoreng. Kuih Cek Mek Molek resepi mudah tapi sedap.

4 Cara Membuat Kuih cek mek molek

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih cek mek molek pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Potong kecil keledek dan rebuskan hingga keledek lembut. tekan dengan penekan untuk hancurkan keledek (saya guna gelas je) ketika masih panas. campurkan sedikit marjerin untuk melembutkan adunan..
  2. Campur kan dengan garam dan tepung masukkan sedikit-sedikit, pastikan adunan tidak terlalu keras atau lembut..
  3. Bentukkan bulat dan bentukkan untuk masukkan sedikit gula di tengah-tengah. tutup dan habiskan semua adunan..
  4. Goreng pada api sederhana, sedia untuk di makan.

Viral kuih cekmek molek versi ganu. Resepi Mudah Kuih Cek Mek Molek Cek mek molek petite known as cek mek is a traditional delicacy that is popular in kelantan and terengganu. it is made with mashed sweet pottoes and wheat flour as the dough, sugar as the core, then fried. Should not be eaten with caution easily spilled sugar core / squirt. Cek Mek Molek (which means "Beautiful Lady") is a traditional Kelantan Kuih and is very similar to Kuih Keria except that this kuih has the sugar on the inside instead of the sugar coating on the outside.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih cek mek molek ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!