Home

Resepi Kari Ayam Enak 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kari Ayam - velavinkabakery.com

9 Ingredients of Resepi Kari Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 Ulas - Bawang Putih.
  2. Sedia 4 - Biji Bawang Merah.
  3. Sedia - Stgh Killo Kelapa Parut(perahkn air santan).
  4. Sedia - Serbuk Kari.
  5. Sedia Daun - Kari.
  6. Sedia - Kentang (ptg 4).
  7. Sedia - Garam & Ajinomoto (sedikit gula).
  8. Sedia - Minyak masak.
  9. Sedia - Ayam 1 Ekor.

6 Cara Membuat Kari Ayam

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari Ayam pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Tumbuk bwng merah,bwng putih.lepas tu masukkan serbuk Kari tumbuk sekali & Gaul rata..
  2. Perap ayam 1 jam..
  3. Panaskan minyak,Tumiskan bahan tumbuk td & daun Kari smpai Naik bau..
  4. Masukkan ayam & Kacau smpai isi ayam Masak.Lpas tu masukkan air santan.saya guna air santan & sedikit air & Kacau..
  5. Biarkan smpai minyak pecah.Tambahkan garam, ajinomoto,sedikit gula.Kacau lagi..
  6. Minyak dah pecah blh masukkan kentang smpai kentang lembut.Dah Masak blh lah hidangkan..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!