Home

Cara Membuat Puding roti kurma #kurma Cepat 5 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Puding roti kurma #kurma di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding roti kurma #kurma yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi ringkas dn lazat dri lebihan roti, manfaatkn apa yg ada dn nikmati keenakknya😋😋. Hi semua, Sorry dah lama tak upload video, akak busy dengan bisnes. maklumlah bulan puasa. anyway, bulan puasa ni dekat rumah mesti ada kurma kan? hah. Penikmat kuliner, mungkin sudah tak lagi asing dengan hidangan pudding.

Puding roti kurma #kurma - velavinkabakery.com Tinggal ambil dua lembar roti tawar, oleskan selai atau margarin dan tambahkan meses. Kalau buka puasa makan kurma, hmm itu sudah biasa. Bagaimana, kalau makan kurmanya pakai roti?

5 Ingredients of Resepi Puding roti kurma #kurma

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding roti kurma #kurma ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 6 keping - roti.
  2. Sedia 1 - biji telur.
  3. Sedia 1 tin - susu cair.
  4. Sedia 3 - sudu besar gula.
  5. Sedia sedikit - kurma dan satu sudu kecil esen vanila.

Lihat juga resep Steamed Banana Bread Pudding enak lainnya. Puding Roti Kurma ala Hotel Borobudur Jakarta Puding roti adalah sejenis hidangan pencuci mulut yang sangat cepat disediakan dan rasanya pun sangat sedap. Cara membuat puding roti sendiri tergolong mudah dan praktis. - Tata sebagian potongan roti dalam wadah, beri kelapa muda lalu tabur potongan kurma atau kismis, kemudian tata roti lagi lalu.

4 Cara - Cara Puding roti kurma #kurma

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding roti kurma #kurma pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Kurma dibuang biji dan di potong kecil.
  2. Dalam bekas lain tuang susu cair,pecah kan telur dan campurkan gula serta satu sudu kecil esen vanila Kacau sebati..
  3. Roti disiat siat kan ke dalam dulang.susun lapiskan dengan kurma.setelah selai boleh curahkan susu yg dikacau sebati tadi.kemudian boleh di kukus hingga masak.anggaran 20 minit.balut tutup pengukus dengan kain supaya air kukus tidak menitik kedalam loyang..
  4. Untuk sos cuma perlukan 1tin susu cair,4 sudu gula,3/4 cawan air,2sudu tepung kastad.masukkan semua bahan ke dalam periuk,kacau sebati,masak dengan api yg perlahan tak oerlu sampai mendidih..

Celupkan roti tawar ke dalam susu cair. Sendukkan puding roti yang telah masak kedalam pinggan dan curahkan sos kastad diatas puding roti tadi. Resepi resepi menarik yang patut anda cuba! Sebelum ni saya pernah buat puding roti kastard dan juga puding roti epal. Kalau nak lebih senang faham cara buat puding roti pisang ni, boleh tengok video yang saya buat kat bawah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding roti kurma #kurma ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!