Home

Cara Memasak Kari Ayam Untuk Roti Jala Cepat 17 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari Ayam Untuk Roti Jala di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari Ayam Untuk Roti Jala yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Roti Jala Lembut dan Kari Ayam Berkerisik yang Semerbak Harum. Cara Masak Roti Jala Yang Lembut Sepanjang Hari. Harap semua dalam keadaan sihat sejahtera.

Kari Ayam Untuk Roti Jala - velavinkabakery.com Untuk masing-masing daerah teman untuk makan roti jala atau kue jala tradisional ini bermacam-macam biasanya dengan gulai kari santan kental, baik itu kuah kari ayam pedas, kari sapi, dan kari. Kari ayam untuk dimakan dengan roti jala mestilah sedikit pekat, baru kaw kaw. Tak boleh seperti kuah kari biasa yang dimakan dengan nasi.

17 Bahan - Bahan Resepi Kari Ayam Untuk Roti Jala

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari Ayam Untuk Roti Jala ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam (potong kecil).
  2. Sedia 1 - bgks rempah kari daging.
  3. Sedia 1 - bgks rempah kari ikan.
  4. Sedia 3 ulas - bawang merah (mayang halus)*.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih (mayang halus)*.
  6. Sedia 1 - inci halia (hiris memanjang)*.
  7. Sedia 1 batang - kulit kayu manis*.
  8. Sedia 4 - biji buah pelaga*.
  9. Sedia 1 - kuntum bunga lawang*.
  10. Sedia 5 - kuntum bunga cengkih*.
  11. Sedia 2 - tangkai daun kari*.
  12. Sedia - Santan (Rm 3).
  13. Sedia 2 - sdb kerisik.
  14. Sedia 2 cawan - air (ikut kesesuaian).
  15. Sedia 4 - biji kentang (potong dadu).
  16. Sedia - Garam dan gula secukupnya.
  17. Sedia - Minyak untuk menumis.

Saya harus mengakui yang saya pun kadang kadang gagal menghasilkan kari ayam untuk dicicah dengan roti jala. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda. Tak hanya itu, anda pun dapat.

5 Cara Memasak Kari Ayam Untuk Roti Jala

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari Ayam Untuk Roti Jala pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Panaskan minyak. Tumis bahan-bahan * sampai naik bau dan berwarna keemasan..
  2. Masukkan kedua-dua rempah kari. Kacau sebati. Kemudian tuang sedikit air (api slow ya masa ni utk mengelakkan rempah hangit).
  3. Kemudian masukkan ayam dan gaul sebati supaya mesra dengan rempah. Masukkan sedikit air kalau nampak kering sangat. Biarkan sampai ayam agak kecut. Kemudian masukkan pula kerisik. Kacau lagi..
  4. Masukkan santan, air dan kentang. Masak sampai kentang empuk. Bubuh garam dan gula secukup rasa. Dah masak elok semua boleh la padamkan api.
  5. Hindangkan bersama roti jala..

Roti jala yang lembut, bila makan dengan kuah kari ayam yang lemak wangi bau dari kerisik tu, hmm mmg kombinasi yang mantap lah. Cara-cara untuk kari ayam: Cincang kasar bawang merah, bawang putih dan halia. Kemudian tumbuk hancur bahan-bahan tadi (nak cincang halus pon boleh). Rasa lembut dan roti jala dengan kari ayam perahan semestinya ingin menjamu selera pada hari raya. Keseronokan adalah anak-anak saya jika mama fathoms membuat roti jala dan turun dalam kari ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari Ayam Untuk Roti Jala ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!