Home

Cara Memasak Ayam goreng kunyit cara Junika Mudah 12 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam goreng kunyit cara Junika di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng kunyit cara Junika yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. "Teringin ayam goreng kunyit, tapi bila masak mesti tak jadi macam dekat kedai yang orang jual tu…". Bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak juga menggemari masakan ayam goreng kunyit rangup macam yang dijual di kedai makan. Sajian ayam goreng kunyit mungkin sudah lagi tak asing ditelinga anda.

Ayam goreng kunyit cara Junika - velavinkabakery.com Kemudian masukkan dan tumis bawang besar serta bawang putih sehingga naik bau. Cara Membuat Ayam Goreng Kunyit. saya sendiri sangat suka mencuba resipi turun-temurun atau resipi masakan baru yang sedang popular. saya selalu membeli majalah-majalah resipi dan sering membaca blog resipi dari cina, singapura, brunei, dan indonesia. Jom hasilkan resepi ayam goreng kunyit dan sambal belacan yang enak dan murah ini!

12 Ingredients of Resepi Ayam goreng kunyit cara Junika

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng kunyit cara Junika ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam bahagian dada.
  2. Sedia 4 - biji Bawang merah.
  3. Sedia - Bahan di hiris dan dipotong.
  4. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  6. Sedia 2 keping - asam keping.
  7. Sedia 1 - biji tomato.
  8. Sedia 10 - tangkai kacang panjang.
  9. Sedia - Bahan lain.
  10. Sedia - Serbuk kunyit.
  11. Sedia - Garam secukup rasa.
  12. Sedia - Minyak 5sudu.

Ayam goreng kunyit antara menu yang banyak dijual di gerai atau restoran sekarang. Ayam Goreng kunyit ni kira feveret anak anak termasuklah bapak dia sekali, senang cepat tapi tetap sedap! Beberapa resep ayam goreng yang lezat dan bagaimana cara membuatnya dengan mudah sehingga kamu bisa mempraktikannya di Kombinasikan ayam yang telah matang dengan campuran gochujang, hiasi dengan wijen dan ayam goreng Korea siap disajikan! Cara Membuat Ayam Goreng Bumbu Kunyit - Sobat CBM, pada kesempatan kali ini Blog Cara membuat Masakan akan berbagi resep mengenai Ayam Goreng Bumbu kunyit yang tentu lezat dan kaya akan zat gizi yang dibutuhkan tubuh kita.

6 Cara Membuat Ayam goreng kunyit cara Junika

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng kunyit cara Junika pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bersihkan ayam ambil bahagian dada sahaja dipotong kecil kecil. Gaul ayam dengan garam dan serbuk kunyit..
  2. Semua bahan yang perlu dihiris dan di potong di bersihkan.
  3. Masukkan minyak di dalam kuali dan bila panas masukkan ayam yang diperap dengan serbuk kunyit tadi..
  4. Goreng dalam 5minit atau sampai daging ayam masak..
  5. Kemudian masukkan semua bahan2 yang di potong tadi. Masak sampai semua bahan masak. Termasuk daun kari dan tomato..
  6. Siap dihidang..

Rahasia kenikmatannya ayam goreng yang bumbunya meresap adalah karena proses mengungkep ayam, lho. Cara memasak: - Rebus bumbu, ayam dan air dengan api kecil, usahakan ayam Angkat ayam. - Kemudian goreng bahan kremesan dengan cara diambil memakai tangan Cara memasak: - Haluskan bawang putih, bawang merah, jahe dan kunyit, lalu tambahkan l. Gaul ayam bersama garam, serbuk kunyit dan perencah. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ayam hingga masak. Masukkan kacang panjang, cili merah dan bawang besar, kemudian.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng kunyit cara Junika ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!