Home

Cara Membuat Sambal Ayam Mudah 10 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Sambal Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sambal Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Lihat juga resep Sambal Ayam Geprek (Simpel) - Dapur Mahasiswa enak lainnya. Resep 'sambal ayam geprek' paling teruji. Resep Sambal Ayam Geprek - Olahan ayam memang banyak sekali, salah satunya adalah ayam geprek.

Sambal Ayam - velavinkabakery.com Sambal matah ini sangat simpel sampai-sampai tidak perlu repot untuk mengulek. (Foto: Shutterstock). Dalam bahasa Bali, 'matah' berarti mentah. Terkenal dengan rasa pedas segarnya, sambal matah ini bisa menyulap ayam goreng menjadi lebih spesial!

31 Bahan - Bahan Resepi Sambal Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sambal Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 31 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - 》1 ekor ayam.
  2. Sedia - 》 4 Kentang dipotong dadu.
  3. Sedia - Minyak secukupnya.
  4. Sedia - Garam.
  5. Sedia 1 - tsbp serbuk ketumbar.
  6. Sedia - 》1 cwn Kelapa parut* (putih sahaja).
  7. Sedia - 》1 tsbp biji lada hitam *.
  8. Sedia - 》2 tsbp jintan manis*.
  9. Sedia - 》2 tsbp biji jintan*.
  10. Sedia - 》Cili kering sedikit*.
  11. Sedia - 》Yougurt.
  12. Sedia - 》Serbuk kuning.
  13. Sedia - 》2 biji tomato.
  14. Sedia 2 - tsbp serbuk cili.
  15. Sedia - 》Daun pandan.
  16. Sedia - 》Daun ketumbar.
  17. Sedia - 》Daun kari.
  18. Sedia - 》Bawang merah.
  19. Sedia - 》Halia.
  20. Sedia - 》Cili hijau.
  21. Sedia - 》Bawang putih.
  22. Sedia - Bhgn B.
  23. Sedia - 》Halia,bawang putih satu ulas dan cili hijau di kisarkan dulu.
  24. Sedia C. - Bhgn.
  25. Sedia - Sangai dan kisar bahan bahan bertanda *.
  26. Sedia - Bhgn D.
  27. Sedia - Rempah 4 sekawan iaitu.
  28. Sedia - Buah pelaga.
  29. Sedia - Kayu manis.
  30. Sedia - Bunga lawang.
  31. Sedia - Bunga cengkih.

Tapi sebelum membuat sambal matah, aku mau. Untuk sambal ayam geprek sebenarnya tidak harus menggunakan olahan sambal yang saya sebutkan tadi. Karena sambal bisa ditambahkan terasi, air perasaaan jeruk nipis, dan juga rempah seperti kencur dan jahe sesuai selera. Baca Juga : Resep Ayam Geprek Wong Klaten (Ayam Goreng Tepung.

10 Step by Step Sambal Ayam

Dah ada 31 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sambal Ayam pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Bersihkan ayam,gaulkan mesra dgn yougurt asli,garam dan serbuk kuning..perap 1/2 ~1 jam di peti sejuk.tutup ayam dgn wraping plastic ye...
  2. Masukkan minyak 3 tsbp..
  3. Masukkan bhgn D..lepas tu masukkan bawang merah dan garam..tumiskan hingga harum baunya..
  4. Masukkan 2 tsbp bhgn B(halia,cili hijau&bwang putih).
  5. Tumiskan..lepas itu masukkan serbuk kuning,serbuk ketumbar dan serbuk cili.
  6. Masukkan daun kari, tomato dan diikuti dgn sedikit air. Biarkan seketika...
  7. Tumiskan semua smpai pecah minyak.
  8. Masukkan ayam. Gaulkan..dan renyeh kan selama 20-20 minit.
  9. Lastly masukkan santan, dihiasi dengan daun ketumbar...
  10. Alhamdulillah..siap utk berbuka puasa..🙂🙂🙂🙂.

Pedasnya sambal ayam penyet sangat cocok bagi Anda pecinta kuliner pedas super gila. Sebenarnya cara membuat ayam penyet itu sangatlah mudah sekali, mengingat kuliner satu ini pada dasarnya hanya terdiri dari daging ayam yang disiram dengan sambal pedas di atasnya. Angkat dan sedia untuk dinikmati dengan ayam penyet. Mirip sekali dengan ayam sambal korek, ayam gepuk ataupun ayam penyet. Perpaduan citarasa gurih dan lezat ayam goreng dan pedas dan gurihnya sambal bawang memang nikmat dan lezat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sambal Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!