Home

Cara Membuat Ayam Sambal Minyak Cepat 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Sambal Minyak di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Sambal Minyak yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Sambal Minyak - velavinkabakery.com

13 Bahan - Bahan Resepi Ayam Sambal Minyak

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Sambal Minyak ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor Ayam.
  2. Sedia 4 helai - Daun pandan.
  3. Sedia 1 - gula kerek/melaka.
  4. Sedia 5 - sudu Sos cili.
  5. Sedia - Garam/perasa.
  6. Sedia - Serbuk kunyit.
  7. Sedia - Minyak.
  8. Sedia - Bahan kisar.
  9. Sedia 1 - labu Bawang putih.
  10. Sedia 2 - biji Bawang merah.
  11. Sedia 2 - inci Halia.
  12. Sedia 1 - genggam cili kering(direbus).
  13. Sedia 1 - biji kentang (taknak takpe).

2 Cara Membuat Ayam Sambal Minyak

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Sambal Minyak pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Cuci bersih ayam. Gaulkan dengan serbuk kunyit dan garam. Panaskan minyak, dan gorengkan. Siapkan bahan kisar. Kemudian, gunakan minyak yg sama. Masukkan bahan kisar, Dan tumis sehingga msak. Tmbahkan sedikit air. Masukkan daun pandan, gula kerek, Garam/perasa secukupnya dan sos cili. Apabila sudah masak. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Biarkan seketika.(nak tmbh bwang holand ring lg sedap) Dan siap..
  2. Bahan kisar tu kena masak btul2. Kalau tumis sekejap je. Boleh skit prut kalau mkn nnty 🤭 sy biase bt 3,4kali pecah minyak. (Maksud dh kering, tmbh air. Kering lg, tmbh la, smpai 3,4kali, dan yakin dh btul2 msak) part last skli. Dah siap msak, sy kluarkan balik minyak y bnyak tu🤭 tp mmg lain rasa drpd yg tumis dengan minyak sdkit shje..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Sambal Minyak ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!