Home

Cara Memasak Nasi Arab Bunayya Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Arab Bunayya di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Arab Bunayya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Arab Bunayya - velavinkabakery.com

17 Ingredients of Resepi Nasi Arab Bunayya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Arab Bunayya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - Beras Basmathi Pusa 1121.
  2. Sedia - Ayam 1 ekor potong 4.
  3. Sedia 2 - Sudu Besar Rempah Mandi.
  4. Sedia 3 - rempah sekawan (untuk menumis).
  5. Sedia - Minyak sapi Enrico’s (tutup kuning).
  6. Sedia 2 - Biji Lemon.
  7. Sedia - Seikat Daun Ketumbar (bahagikan 2 untuk salad dan sos).
  8. Sedia 1 - Biji Timun.
  9. Sedia 5 - Biji Tomato (3biji sos dan 2 biji salad).
  10. Sedia 10 - Biji Lada Besar Merah (7 biji sos dan 3 biji salad).
  11. Sedia 3 - Biji Lada Besar Hijau.
  12. Sedia 7 ulas - Bawang Putih (6 ulas ayam dan 1 ulas sos).
  13. Sedia 2 - inci halia.
  14. Sedia 2 - Biji Bawang Holand.
  15. Sedia - Pewarna kuning zafron.
  16. Sedia - Maggi Sesedap Rasa.
  17. Sedia - Garam secukup rasa.

6 Cara Memasak Nasi Arab Bunayya

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Arab Bunayya pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Hiris Bawang Holand, Halia dan bawang putih. kemudian masukkan sedudu besar rempah mandi dan satu sudu kecik pewarna safron. masukkan juga 1/2 biji perahan lemon, garam dan perasa maggi sesedap rasa. Gaul kesemua bahan dan perap 1-2 jam. (Ni gambar masa masak 450 pax).
  2. MASAK AYAM. Masukkan ayam kedalam periuk. Guna periuk nonstick dgn api yg paling perlahan dan tutup. Terbalikkan ayam setiap 10min. Tempoh masak dlm 20 min, sbb ayam akan di panggang selepas itu sehingga masak. (Air dari ayam tadi jgn dibuang, guna untuk masak nasi).
  3. Bahan Rempah untuk Nasi, Tumiskan 3 rempah sekawan dengan 2 sudu besar minyak sapi.. sesudah naik bau masukkan 1 Sudubesar rempah mandi bersama sedudu air dan masak smpai pecah minyak..
  4. MASAK NASI ARAB. Selepas beras dibasuh, masukkan sedudu besar rempah yang telah ditumis, air ayam, garam sekucuk rasa dan 1/2 biji perahan lemon, tambah air jika air kurang. Apabila nasi separuh masak masukkan 2 senduk nasi minyak sapi dan 3 batang lada besar hijau (patah2 kan je lada tu) Setelah nasi masak taburkan sedikit pewarna safron dan gaul dgn lembut supaya nasi tak patah. (ni gambar masa masak utk 450 pax) boleh jugak nk tabur gajus dan kismis jika suka..
  5. SOS NASI ARAB. Kisar 3 biji tomato, 7 batang Lada Besar Merah, daun ketumbar bersama akar (masukkan semua akar) seulas bawang putih, perahan 1/2 biji lemon dan garam secukup rasa..
  6. SALAD NASI ARAB. Potong Dadu timun yang dibuang tengah, 3 biji lada besar merah, 2 biji tomato. Daun ketumbar dicincang halus, sedikit perahan lemon dan garam. Gaulkan kesemua bersama beberapa titis minyak zaitun..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Arab Bunayya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!