Home

Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM Mudah 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM - velavinkabakery.com

8 Ingredients of Resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 helai - daun limau purut(medium size).
  3. Sedia - cili kering 8 tangkai (ikut kepedasan masing).
  4. Sedia - minyak.
  5. Sedia - bawang besar 2 biji.
  6. Sedia - air asam jawa.
  7. Sedia - belacan sikit(tak nak letak pun tak ape).
  8. Sedia - garam,gula dan serbuk perasa.

7 Cara Penyediaan 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Gorengkan ayam separuh masak,angkat dan ketepikan.
  2. Buang biji cili kering,basuh dan rebuskan sehingga masak..
  3. Blend kan cili kering rebus,1 biji bawang besar,masukkan minyak sikit,air asam jawa dan belacan.
  4. Panaskan minyak,dengan api yg sederhana,masukkan bahan2 yang telah di kisar dan daun limau purut.agak pecah minyak baru masukkan ayam..
  5. Boleh tambah air sedikit ikut citarasa.perasakan dengan garam,gula dan serbuk perasa..tunggu sehingga kering sedikit dan naik bau..
  6. Masukkan bawang besar yang dipotong bulat sebagai hiasan.tunggu dalam [email protected] minit,bawang agak layu dan boleh dihidangkan bsama nasi panas. 😘.
  7. P/s : nak letak serai pun xpe..tp umah sis aritu xde serai.ponnn sodap😛.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi 👩‍🍳LAUK PAUK : AYAM MASAK SAMBAL OHSEM ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!