Home

Resepi Ayam Goreng Berempah Enak 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Goreng Berempah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Berempah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Goreng Berempah - velavinkabakery.com

11 Ingredients of Resepi Ayam Goreng Berempah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Berempah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 - ketul ayam.
  2. Sedia 1 - biji bawang besar.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 1 batang - serai.
  5. Sedia 1 - inci halia.
  6. Sedia 1 sudu teh - biji ketumbar.
  7. Sedia 5 - sudu besar serbuk kari.
  8. Sedia 3 - sudu besar serbuk cili.
  9. Sedia 1/2 - sudu besar garam bukit.
  10. Sedia 1 - sudu besar tepung jagung.
  11. Sedia 1 - tangkai daun kari.

3 Cara Penyediaan Ayam Goreng Berempah

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Berempah pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Bawang besar, bawang putih, serai, halia dan biji ketumbar dikisar halus. Kemudian dituangkan ke dalam mangkuk berisi ayam..
  2. Masukkan serbuk kari daging, serbuk cili, sebuk kunyit, garam, tepung jagung dan daun kari. Gaul sebati dan perapkan seketika. Saya perap dalam 30minit macam tu (jika nak perap lebih lama pun boleh je tiada masalah).
  3. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan minyak. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Berempah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!