Home

Resepi Telur goreng Asam Jawa Enak 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Telur goreng Asam Jawa di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Telur goreng Asam Jawa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Telur goreng Asam Jawa - velavinkabakery.com

9 Ingredients of Resepi Telur goreng Asam Jawa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Telur goreng Asam Jawa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - biji telur ayam.
  2. Sedia 2 ulas - bawang merah(hiriskan).
  3. Sedia 1 tbsp - asam jawa.
  4. Sedia 1 tsp - Garam.
  5. Sedia 1 tsp - Serbuk secukup rasa.
  6. Sedia - Secubit brown sugar(optional)gula putih pun boleh.
  7. Sedia 100 ml - air.
  8. Sedia 2 - biji Cili padi(Ikut selera nak banyak mana).
  9. Sedia - Minyak untuk mengoreng secukupnya.

7 Instructions Telur goreng Asam Jawa

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Telur goreng Asam Jawa pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Antara bahan-bahannya.
  2. Mula mula sekali gorengkan telur, dah nama menu pun telur goreng kan.. 😁. Tapi sebelom mengoreng tu pastikan basuh dulu telur ayam korang, untuk menghilang "Kotoran" yang melekat kat telur. Dah kata kotoran kenalah hilangkan, gamak ke nak makan 😂,hihi goreng telur hingga masak, ikotlah selera nak setengah masak ke, gareng ke atau macam mana pon boleh...
  3. Telur yang dah goreng ketepikan, lalu,bancuhkan asam jawa bersama air.. Kacau rata ketepikan..
  4. Lepas itu tumiskan bawang yang dah di hiris sampai naik bau dan agak layu..
  5. Telah bawang dah agak layu,dan berwarna agak gelap. Gelap bukan garing ya.. Hihi jangan tumis bawang macam nak buat bawang Goreng ye kawan2 🤭😅. Lepas tu bolehlah tuangkan air asam jawa kita, api kecik je tau,lalu perasakan dengan garam, serbuk secukup rasa. Cukup ke rasa tu? Nak pedas masukan la cili padi yang dah potong,kalau suka pedas masukan banyak mana pun 😂..
  6. Bila kuah asam dah agak mendidih masukan telur yang dah goreng tadi. Tunggu seminit, tutup api dan bolehlah di hidang. 😚.
  7. Inilah dia Telur Goreng Asam Jawa siap sedia untuk di nikmati, menu yang mudah dan ringkas. Selamat mencuba 😚.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Telur goreng Asam Jawa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!