Home

Cara Membuat Ayam masak kicap Sedap 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak kicap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam masak kicap - velavinkabakery.com Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

13 Ingredients of Resepi Ayam masak kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - sudu besar lada hitam (ditumbuk).
  2. Sedia 1 - biji bawang besar (dikisar lumat).
  3. Sedia 1 - inci halia (dikisar lumat).
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih (dikisar lumat).
  5. Sedia 4 - serangkai; kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih & pelaga.
  6. Sedia 2 - biji bawang besar (dipotong spt onion ring).
  7. Sedia - Setengah ekor ayam(dibersihkan, gaul garam & kunyit).
  8. Sedia 3 - biji kentang(kupas kulit, potong wedges).
  9. Sedia 1 - pokok daun sup dan bawang (utk hiasan).
  10. Sedia 2 - senduk kicap lemak manis.
  11. Sedia - Minyak utk menggoreng ayam dan kentang serta menumis.
  12. Sedia 2 - biji lada hijau (utk hiasan).
  13. Sedia 2 - biji buat tomato (utk hiasan).

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas!

7 Step by Step Ayam masak kicap

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak kicap pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Sebelum menumis bahan yang telah dikisar lumat, kita perlukan goreng ayam yang telah dilumur garam dan serbuk kunyit. Jangan goreng terlalu garing..
  2. Setelah menggoreng ayam, gunakan minyak yang sama utk menggoreng kentang sehingga empuk..
  3. Setelah selesai, keluarkan minyak tersebut dan tinggalkan sedikit utk menumis bahan kisar..
  4. Masukkan 4 serangkai dan kemudian masukkan bahan2 yang telah dikisar. Tumis hingga naik bau dan pecah minyak..
  5. Masukkan kicap lemak manis. Renehkan..
  6. Masukkan ayam yang telah digoreng dan bawang besar. Kacau rata..
  7. Masukkan kentang yang telah digoreng, buah tomato dan taburkan daun sup. Siap!! Selamat Mencuba..

Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!