Home

Resepi Kek Puding Karamel Pelangi Cepat 8 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kek Puding Karamel Pelangi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kek Puding Karamel Pelangi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kek Puding Karamel Pelangi SUPER LEMBUT Kek Puding Karamel Zureengift via zureengift.wordpress.com. Resipi Puding Karamel Sedap - Myresipi.info Jom Kongsi via myresepi.info.

Kek Puding Karamel Pelangi - velavinkabakery.com Lapisan resepi kek karamel pelangi ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu lapisan gula hangus, lapisan puding karamel dan terkakhir sekali ialah lapisan kek. Kek Puding Karamel Pelangi Malaysian Dessert, Just Desserts Senarai Resepi: KEK PUDING KARAMEL PELANGI KUKUS. Suka sangat dengan corak belang-belang pelangi tu.

22 Ingredients of Resepi Kek Puding Karamel Pelangi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kek Puding Karamel Pelangi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 22 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - (Karamel).
  2. Sedia - 🌈 2 sudu besar gula.
  3. Sedia - (Puding).
  4. Sedia - 🌈 2 biji telur (kuning & putih).
  5. Sedia - 🌈 3 biji kuning telur.
  6. Sedia - 🌈 1 tin susu cair.
  7. Sedia - 🌈 1/2 cawan susu pekat.
  8. Sedia - 🌈 1 sudu besar tepung kastad.
  9. Sedia - 🌈 1 sudu teh esen vanila.
  10. Sedia - (Meringue).
  11. Sedia - 🌈 6 biji putih telur.
  12. Sedia - 🌈 3/4 cawan gula.
  13. Sedia - 🌈 1 sudu teh cream of tartar.
  14. Sedia - (Kek).
  15. Sedia - 🌈 3 biji kuning telur.
  16. Sedia - 🌈 1/2 cawan gula.
  17. Sedia - 🌈 1/2 cawan air.
  18. Sedia - 🌈 1/4 cawan minyak.
  19. Sedia - 🌈 1 sudu teh esen vanila.
  20. Sedia - 🌈 1 1/2 cawan tepung gandum.
  21. Sedia - 🌈 1 sudu teh serbuk penaik.
  22. Sedia - 🌈 beberapa pewarna yg di sukai.

Kek karamel pelangi ni adalah gabungan pencuci mulut puding karamel dan juga kek span yang sangat lembut. Walaupun cara membuatnya agak panjang, tapi hasil dan rasanya amat memuaskan dan sedap. Jadi, hasil kerja keras untuk membuat kek karamel pelangi ni memang sangat berbaloi. Tu dia gabungan puding, kek dengan topping karamel memang super sedap lah rasanya.

8 Instructions Kek Puding Karamel Pelangi

Dah ada 22 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kek Puding Karamel Pelangi pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. (Karamel) Cairkan gula di dalam loyang saiz 9" di atas api hingga keperangan. Sejukkan. Ia akan menjadi keras.
  2. (Puding) Kacau semua bahan2 hingga sebati dengan whisk perlahan-lahan. Jangan sampai berbuih untuk elakkan daripada puding menjadi berlubang-lubang selepas di bakar nanti. Tapiskan ke dalam loyang berisi karamel yg telah sejuk tadi. Kemudian, ketepikan dulu.
  3. (Meringue) Pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan gula & cream of tartar. Pukul lagi dgn high speed hingga kental & bertanduk.
  4. (Kek) Pukul telur, gula, air, minyak & esen vanila hingga berbuih/berkrim. Masukkan tepung gandum & serbuk penaik yg telah di ayak bersama. Pukul lagi hingga kembang.
  5. Masukkan meringue sebanyak 3x sambil kaup balikkan dari bawah ke atas perlahan-lahan hingga sebati. Bahagikan adunan & campur pewarna. Kacau perlahan-lahan.
  6. Panaskan oven dulu pada suhu 170â€Ēc selama 10 minit. Sudukan satu adunan warna ke atas puding tadi sebanyak 4 sudu besar. Jangan risau, ia tidak akan tenggelam di sebabkan ada meringue di dlm adunan kek, ia jadi ringan & terapung di atas puding. Sudukan lagi adunan warna lain di atas adunan pertama tadi di tengah-tengah. Selang-selikan semua adunan warna hingga habis..
  7. Bakar cara "water bath" (loyang kek di letakkan di dlm loyang yg lebih besar berisi 1/3 air panas) pada suhu 170â€Ēc selama 1 jam di rak tengah, api bawah saja. Kemudian bakar 10 minit lagi pada suhu 150â€Ēc, tukar api atas saja & letak kek di rak bahagian bawah sekali. Bergantung pada oven masing2.
  8. Sejukkan kek hingga tepinya lekang dari loyang. Sisipkan dgn pisau & terbalikkan ke atas pinggan perlahan-lahan. Sedap di hidang & di makan sejuk-sejuk.

Tunggu kek sejuk baru terbalikkan loyang. Jika terbalikkan masa kek masih panas nanti [email protected] akan pecah. Kek karamel pelangi ini sesuai untuk mereka yang tidak mahir menggunakan ketuhar kerana ianya dikukus. Resepi ini sama sekali tidak menggunakan teknik 'water bath'. Jangan keluarkan semasa masih panas kerana puding akan menjadi tidak cantik.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kek Puding Karamel Pelangi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!