Home

Resepi Kek Puding Karamel Coklat Mudah 9 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kek Puding Karamel Coklat di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kek Puding Karamel Coklat yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kek Puding Karamel Coklat - velavinkabakery.com

17 Ingredients of Resepi Kek Puding Karamel Coklat

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kek Puding Karamel Coklat ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Puding Karamel.
  2. Sedia 4 - biji telur gred B.
  3. Sedia 1 cawan - susu pekat.
  4. Sedia 1 - penutup botol esen vanilla.
  5. Sedia 1 tin - susu cair.
  6. Sedia - Gula Karamel.
  7. Sedia 1 1/2 cawan - gula.
  8. Sedia - Kek Coklat.
  9. Sedia 2 - biji telur gred B.
  10. Sedia 3/4 cawan - gula.
  11. Sedia 3/4 cawan - serbuk koko.
  12. Sedia 3/4 cawan - susu cair/susu segar.
  13. Sedia 3/4 cawan - minyak.
  14. Sedia 3/4 cawan - susu pekat.
  15. Sedia 3/4 cawan - tepung gandum.
  16. Sedia 1/2 - sudu soda bikarbonat.
  17. Sedia 1/2 - sudu serbuk penaik.

9 Instructions Kek Puding Karamel Coklat

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kek Puding Karamel Coklat pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. [PUDING KARAMEL] Pecah 4 biji telur + 1 cawan susu pekat..
  2. Masuk esen vanilla + susu cair. Kacau perlahan sahaja. Jangan kasar-kasar..
  3. Masakkan gula sehingga jadi karamel. Warna merah tu reflection ya, tu gambar roti atas rak. Hehe. Masukkan bahan yang dikacau tadi atas karamel. Panaskan kukusan terlebih dahulu. Lepastu kukus for 25 minutes ± (bergantung masing-masing)..
  4. [KEK COKLAT] Dalam blender, pecahkan dua biji telur. Masukkan gula + serbuk koko..
  5. Masukkan susu cair/susu segar + minyak + susu pekat. Blend kan..
  6. Masukkan dalam bekas. Yang jadi purple tu sebab bekas tu warna purple ya. Masukkan bahan ayak (tepung gandum + soda bikarbonat + serbuk penaik)..
  7. Bawah ni gambar puding karamel yang dah kukus. Lepastu letak adunan kek & kukus lagi 45 minutes (bergantung kek masing-masing). Range masa lebih kurang 45 minutes to one hour..
  8. Gambar siap kukus..
  9. Terbalikkan kek & potong. Siap! Kek puding karamel coklat 😋!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kek Puding Karamel Coklat ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!