Home

Cara Memasak Ayam Sambal Hijau Simple Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Sambal Hijau Simple di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Sambal Hijau Simple yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resep ayam sambal ijo Masak ayam sambal ijo. Resep sambal hijau dipadukan dengan gurihnya resep ayam goreng bikin nagih. untuk kalian penggear sambal ijo, kalian bisa cobain resep masakan yang satu ini. Menu sambal hijau ini sangat sesuai dimasak dengan ayam, ikan bawal, ikan keli ataupun ikan bilis.

Ayam Sambal Hijau Simple - velavinkabakery.com Lihat juga resep Ayam geprek keju sambal ijo enak lainnya. Sudah sekian lama tidak menulis di cookpad kali ini saya ingin memasak olahan ayam dengan telur yang kemudian di geprek dengan sambal cabe hijau yuk dicoba. Resep ayam goreng sambal ijo ada dibawah ini adalah menu makanan sederhana tapi enak.

11 Ingredients of Resepi Ayam Sambal Hijau Simple

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Sambal Hijau Simple ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 keping - asam gelugor.
  2. Sedia 1 - sudu kecil sos tiram.
  3. Sedia - Bahan Goreng Ayam.
  4. Sedia 7 - ketul ayam sederhana.
  5. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit.
  6. Sedia Sedikit - garam.
  7. Sedia - Bahan Kisar Kasar.
  8. Sedia 5-6 ulas - bawang putih.
  9. Sedia 1 - inci halia.
  10. Sedia 5 - tangkai lada hijau.
  11. Sedia 1 - biji bawang besar.

Resep ayam goreng sambal ijo, alviya.com - Indonesia memang dikenal dengan berbagai masakanya yang lezat salah satunya olahahan masakan berbahan dasar ayam yang dibumbui berbagai rempah. Paket lengkap Nasi + Ayam Penyet + Tahu + Tempe + Sambal Hijau + Lalab. Jadilah yang pertama memberikan ulasan "Ayam Penyet Komplit Sambal Hijau" Batalkan balasan. Terdapat pelbagai jenis sambal seperti sambal belacan, sambal hitam, sambal jawa, sambal hijau dan sebagainya.

4 Cara Memasak Ayam Sambal Hijau Simple

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Sambal Hijau Simple pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Panaskan minyak dan gorengkan ayam yang diperap bersama garam dan kunyit. Ayam dah masak angkat dan toskan minyak..
  2. Di kuali yang sama, kurangkan sedikit minyak dan terus tumis bahan kisar sehingga naik bau..
  3. Masukkan pula asam gelugor, sos tiram, sedikit gula dan sedikit maggi cukup rasa. Kemudian gaul rata. Boleh tambahkan air sedikit jika kering..
  4. Akhir sekali, masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaul rata. Dah siap..

Kebiasaannya sambal yang sering disediakan adalah sambal belacan. Oleh itu, apa kata kali ini, kita tukar menu sambal (Asyik-asyik sambal belacan bosan juga lah kan). Begitu juga dengan sambal belacan, tak ramai orang rajin untuk menumbuk cili untuk dibuat sambal belacan. Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Resep sambal hijau - Makan makanan pedas sensasinya memang beda.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Sambal Hijau Simple ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!