Home

Resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari Ayam Goreng Tanpa Santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ni resepi mak mertua akak. kari dia ni memang top dekat warung dia. orang datang dari jauh semata nak makan kari yg dimasak fresh on the spot. hehe. dia. Hari ni Mak Andak nak kongsikan resepi Kari Ayam Tanpa Santan. Bahan : Ayam Wortel Kentang Kacang kapri Jahe Bawang putih Bawang merah kunyit paprika Kapulaga Cengkeh kayu manis Curry powder Kaldu Ayam Garam Yogurt Air.

Kari Ayam Goreng Tanpa Santan - velavinkabakery.com Masukkan santan dan bumbui,kemudian tunggu sampai mendidih. antara menu yang saya suka masak adalah kari ayam tanpa santan. kenapa tanpa santan? sebab santan tidak baik untuk kesihatan bila dimakan terlalu kerap. tak usah berlama-lama, jom kita layan resepi dibawah ini. Cara Masak Kari Ayam Tanpa Santan: Rebus potongan daging ayam dengan air secukupnya, tambahkan tahu dan tunggu sampai setengah matang. Gulai ayam adalah sejenis masakan ayam, berkuah yang sering dihidangkan bersama nasi.

15 Ingredients of Resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari Ayam Goreng Tanpa Santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam (dipotong sederhana besar).
  2. Sedia 1/2 sudu teh - garam.
  3. Sedia - Minyak untuk menggoreng terendam.
  4. Sedia 5 - biji bawang merah*.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih*.
  6. Sedia 2 - inci halia*.
  7. Sedia 3 - sudu besar membukit serbuk kari.
  8. Sedia 5 cawan - air.
  9. Sedia 2 - biji kentang (dipotong 4).
  10. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  11. Sedia 1 - biji bunga lawang.
  12. Sedia 3 - biji bunga cengkih.
  13. Sedia 3 - tangkai daun kari.
  14. Sedia 1 1/2 sudu teh - garam.
  15. Sedia 1 sudu teh - ajinomoto.

Namun, ia turut sesuai untuk dijamah dengan pelbagai jenis roti, termasuk roti putih, roti mamak, roti tempayan, roti jala, dan roti nan. Resepi kari tanpa santan ni macam kari mamak la tapi versi mak mertua saya ni lagi sedap. Saya rasa memang ramai kat sini yang. Kari Ayam Tanpa Santan Resepi Mertua.

3 Cara Memasak Kari Ayam Goreng Tanpa Santan

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari Ayam Goreng Tanpa Santan pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Perap ayam dengan sedikit garam. Goreng separuh masak. Panaskan 1 cawan dari minyak yang sama. Tumis bahan tumbuk* dan daun kari hingga kekuningan..
  2. Masukkan serbuk kari dan 1 cawan air, gaul hingga pecah minyak. Masukkan ayam dan kentang serta air. Gaul rata hingga kentang empuk. Masukkan garam dan ajinonmoto. Siap. Tutup kan api..
  3. Boleh lah dihidangkan bersama nasi putih atau roti..

Curry Ayam Tanpa Santan Doyan Enak Banget. Resep Kari Daging Sapi Tanpa Santan Toppa Lada Khas Sulawesi. Mmg awersome lha kari tanpa santan. Cara Mudah Buat Tat Telur, Enak Rasa Dan Tidak Hanyir. Lihat juga resep *kari ayam sayur* alaku enak lainnya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari Ayam Goreng Tanpa Santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!