Home

Resepi Bingka Roti Warisan Ibu Enak 6 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bingka Roti Warisan Ibu di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bingka Roti Warisan Ibu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nak hasilkan bingka sedap, jangan kedekut guna labu yang banyak sikit. Baru sekali suap terus terasa nikmatnya kan. BACA DI LINK BARU : Resepi Kek Durian Sedap Dan Best Untuk Penggemar Durian Untuk dapatkan permukaan bawah dan tepi bingka labu yang cantik, alas loyang dengan baking paper dan sapu tepi loyang dengan minyak jagung atau minyak baisa sedikit.

Bingka Roti Warisan Ibu - velavinkabakery.com Hasil penulisan di web ini merupakan hak milik penulis kecuali dinyatakan sumber dan pihak kami mendapatkan keizinan untuk menyiarkan sesetengah artikel. Anda perlu mendapat kebenaran sekiranya ingin menyalin sepenuhnya artikel tersebut ke mana-mana media. Selera orang lama tapi kuih bingka ubi ini memang sungguh lejen.

6 Ingredients of Resepi Bingka Roti Warisan Ibu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bingka Roti Warisan Ibu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - bungkus Roti gardenia.
  2. Sedia 1 cawan - gula.
  3. Sedia 4 cawan - air.
  4. Sedia 1 cawan - santan.
  5. Sedia 1 1/2 cawan - tepung gandum.
  6. Sedia 1/2 cawan - minyak masak.

Rasanya lemak manis dan sangat sedap. Kuih bingka ubi ini tidak keras. Lembut dan mudah dimakan bagi setiap peringkat usia. Memang sesuailah untuk dijadikan hidangan minum petang.

6 Cara Memasak Bingka Roti Warisan Ibu

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bingka Roti Warisan Ibu pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Carik carik roti menjadi kecil.
  2. Campurkan gula dan santan ke dalam roti dan gaul rata.
  3. Masukan tepung gandum berselang seli dengan air.
  4. Tuangkan minyak masak, gaul rata.
  5. Sapu minyak pada loyang dan tuang adunan ke dalam loyang. Bakar pada suhu 180 selama 60 minit atau sehingga masak.
  6. Biarkan adunan sejuk untuk dipotong.

Jika suka roti hancur, bolehla di kacau adunan yang dicampur agar roti sedikit hancur. Ikut citarasa anda. kemudian masukkan jagung dan kismis, kacau sedikit untuk sebati. Kemudian sapukan mentega atau marjerin di dalam loyang, masukkan adunan ke dalam loyang. cubit sedkit mentega dan letakkan di atas serata bingka roti sebelum dibakar. bakar. Hasil eksperimen di dapur akhirnya kerak roti dah pun bertukar jadi Bingka Roti Berlapis Inti. Yang penting ianya tanpa telur khas untuk anak bujang yang dalam pantang waktu tu.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bingka Roti Warisan Ibu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!