Home

Resepi Bihun Sup Utara Enak 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bihun Sup Utara di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bihun Sup Utara yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. #BihunSupUtara #MeehoonSupUtara #BihunSup Resepi Lengkap Bihun Sup Utara Bersama Sambal Merah Meehon Sup Utara Ada Lebihan Daging Korban Boleh Cuba Buat. Saya memang suka buat resepi bihun sup utara kerana keunikaan rasa dan sajian hidangan itu Teringat setiap minggu, mesti keluar makan bihun sup ni di kedai bawah jejantas berhampiran pekan. Mulai hari ini kedai Bihun Sup Utara Daging Segenggam akan beroperasi macam biasa.

Bihun Sup Utara - velavinkabakery.com Jika ada yang masih mencari idea untuk juadah rumah terbuka atau majlis keramaian, bolehlah dihidangkan bihun sup utara sebagai salah satu menu utama. Bihun sup utara ialah hidangan ala Melayu. Bihun sup utara selalunya dihidangkan bersama sup daging, tulang atau perut yang direbus hingga lembut.

29 Bahan - Bahan Resepi Bihun Sup Utara

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bihun Sup Utara ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 29 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Sup Ayam :.
  2. Sedia 1/2 kg - ayam (dipotong kecil).
  3. Sedia 3 liter - air.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar (dihiris nipis).
  5. Sedia 3 - biji bawang merah (dihiris nipis).
  6. Sedia 3 ulas - bawang putih (dihiris nipis).
  7. Sedia 2 - inci halia (dihiris nipis).
  8. Sedia 2 batang - kulit kayu manis.
  9. Sedia 3 - kuntum bunga lawang.
  10. Sedia 7 - biji bunga cengkih.
  11. Sedia 2 - sudu besar serbuk sup.
  12. Sedia 3 - sudu besar garam.
  13. Sedia 1 - pokok daun sup (dipotong kecil).
  14. Sedia - Bahan Sambal Merah :.
  15. Sedia 200 gm - cili boh.
  16. Sedia 1 ulas - bawang putih (dicincang halus).
  17. Sedia 1 - sudu besar cuka.
  18. Sedia 2 sudu teh - garam.
  19. Sedia 2 - sudu besar garam.
  20. Sedia 1/2 cawan - air.
  21. Sedia - Bahan Bihun :.
  22. Sedia 1 - bungkus bihun.
  23. Sedia 4 liter - air.
  24. Sedia 3 titik - pewarna kuning.
  25. Sedia - Bahan Tambahan :.
  26. Sedia 3 - ketul tauhu (digoreng & dipotong kecil).
  27. Sedia 100 gm - taugeh (dicelur).
  28. Sedia 1 - biji limau nipis (dipotong kecil).
  29. Sedia 1 - pokok daun bawang (dipotong kecil).

Untuk anda yang tidak suka daging boleh. Bismillahirrahmanirrahim, Untuk bihun sup utara, trademark nya adalah bihun berwarna kuning dan. Resepi Bihun Sup Utara, resepi menggunakan rempah sup yang asli dan tulang yang segar. Juadah yang sesuai dihidangkan pada hari raya dan paling terkenal di utara tanahair.

5 Cara Penyediaan Bihun Sup Utara

Dah ada 29 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bihun Sup Utara pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Bahan Sup : Bawang besar, bawang merah, bawang putih, halia, kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang ditumis sehingga naik bau..
  2. Masukkan air dan rempah sup. Masukkan ayam. Masak sehingga mendidih dan ayam empuk. Perasakan dengan garam & dengan daun sup. Didihkan seketika. Tutup api..
  3. Bahan Sambal Merah : Masukkan ke semua bahan ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih. Tutup api dan sejukkan seketika..
  4. Bahan Bihun : Air dimasak sehingga mendidih. Masukkan bihun dan pewarna kuning. Masak sehingga bihun lembut. Angkat dan toskan bihun..
  5. Cadangan hiasan : Bihun diletakkan ke dalam mangkuk. Dituangkan kuah sup ayam. Kemudian diletakkan tauhu, taugeh, daun bawang & hirisan limau nipis. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba πŸ˜‹.

Bihun sup dia terasa utara yg Best cabai hitam n layanan vvip xsombong n harga mampu makan cuba sekali terus ketagih. Lepas dari tu boleh mai order di kedai bungkus mcm biasa. Selalu buat bihun sup biasa je kan… So apa kata sesekali kita cuba buat bihun sup utara pulak. Sebelum tu, nak tahu tak apa bezanya bihun sup utara ni dengan bihun sup biasa? Sejak merantau berpuluh tahu dulu, jarang-jarang sekali dapat merasa bihun sup yang sedap seperti di negeri asal dulu iaitu Kedah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bihun Sup Utara ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!