Home

Cara Memasak Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 Cepat 5 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 - velavinkabakery.com

5 Bahan - Bahan Resepi Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - cwn tepung gandum.
  2. Sedia 1 cawan - santan pekat (pakai 1 kotak kecil santan kara).
  3. Sedia 3 - stgh cawan air.
  4. Sedia 1 - cwn gula (3/4 sekiranya nak kurang manis).
  5. Sedia - Garam secukup rasa (setgh sudu kecil).

9 Cara Membuat Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Masukkan semua bahan dalam pengisar & kisar bahan sehingga sebati.
  2. Tapis & bahagikan ikut berapa adunan lapisan warna yang dikehendaki.
  3. Panaskan kukusan sampai air mendidih & balut penutup kukusan dengan kain untuk elakkan air jatuh kt lapisan atas kuih.
  4. Sediakn bekas/loyang yang telah disapu minyak masak.
  5. Masukkan adunan ikut lapisan warna yg disukai.. setiap lapisan guna 1/2 cawan je untuk setiap lapis dan kukus selama 5 minit.. Ulang sehingga lapisan warna yang terakhir.
  6. Kukus lapisan terakhir 15 minit dengan penutup kukus tertutup.
  7. Tambah 5 minit lagi dengan penutup dibiarkan terbuka (tujuan untuk keringkan air di permukaan kuih.. sekiranya sebelum kukus 5 minit terakhir tu ada air atas lapisan kuih ambil tisu lap tekap2 sikit bagi serap air).
  8. Tunggu betul-betul sejuk baru potong.. kalau nk nampak potongan cantik & tak melekat potong pakai pisau plastik.
  9. Taraaaa!! Siaaapp!! Selamat menjamu selera.. 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Lapis Warna Warni Kehidupan 😊 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!