Home

Resepi Nasi Ayam Mudah 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi ayam sedia untuk dihidang bersama kicap dan air lada. Nasi ayam Lagend aruah mak wajib try sedap gila #nasiayam #caramasaknasiayam #homecook #Easycook. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu.

Nasi Ayam - velavinkabakery.com Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Nasi Ayam Bu Wido. [image source]. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai.

30 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 30 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A (Ayam).
  2. Sedia 1 - ekor ayam potong 18 direbus.
  3. Sedia 2 - sdb kicap pekat.
  4. Sedia 2 - sdb madu.
  5. Sedia 2 - sdk garam.
  6. Sedia 1 - sdb sos tiram.
  7. Sedia - Bahan B (Nasi).
  8. Sedia 4 cawan - beras basmathi.
  9. Sedia 1 - biji bwg besar kisar.
  10. Sedia 5 ulas - bwg putih kisar.
  11. Sedia 2 - inci halia kisar.
  12. Sedia 2 - btg kulit kayumanis.
  13. Sedia - Bunga lawang.
  14. Sedia 3 - biji buah pelaga.
  15. Sedia 1 - sdb minyak sapi.
  16. Sedia 3 - sdb minyak masak.
  17. Sedia 3 helai - daun pandan.
  18. Sedia 9-10 - cwn air rebusan+air kosong.
  19. Sedia - Bahan C Sup.
  20. Sedia - Air rebusan ayam.
  21. Sedia 1/2 - cwn bawang goreng.
  22. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  23. Sedia 1 - sdk garam.
  24. Sedia 2 - pokok daun sup dan daun bwg.
  25. Sedia - Bahan D Sos cili.
  26. Sedia 5 - btg cili merah.
  27. Sedia 3 - btg cili padi merah.
  28. Sedia 2 - biji bwg putih.
  29. Sedia 1 - sdk garam dan perasa.
  30. Sedia 200 ml - air kosong.

Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi apabila saya menghadapi hari-hari yang sibuk. Nasi ayam hainan merupakan salah satu makanan khas dari Singapore. Berdasarkan sejarahnya resep nasi ayam hainan biasanya tersaji di tempat-tempat makan atau restoran chinese food. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu.

6 Cara Penyediaan Nasi Ayam

Dah ada 30 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Rebus ayam hingga empuk.Bila dah empuk keluar kan ayam dan masukkan dan gaulkn pd ayam kesemua bahan.Perap selama 1jam.Selepas tu goreng..
  2. Rendam beras selama 30minit.Kemudian tumiskan bahan2 kisar.Letak minyak sapi dan minyak masak biasa..
  3. Letak air rebusan ayam yg di campurkan dgn air kosong.Sukatan air adalah 7cwn air (air rebusan+air kosong)Tinggalkn sedikit air rebusan utk buat sup nanti.Bila dah mendidih masukkan garam dan perasa serta beras.Gaul rata dan masak hingga nasi masak..
  4. Untuk sup guna air rebusan ayam tadi.Didihkan air rebusan masukkan bawang goreng dan kiub pati ayam.Kalau rasa kurang masin boleh la tambah sedikit garam.Dah siap..tabur kan daun sop dan daun bawang..
  5. Untuk cili kisarkan kesemua bahan D hingga halus.Dah siap.
  6. Utk sampingan boleh la dimkn bersama timun,tomato dan salad..

Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Nasi ayam memang menjadi kegemaran seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah Cina, Melayu, India, Iban, Kadazan dan bangsa lain. Ada yang mengatakan sejarah nasi ayam berasal dari negara China. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!