Home

Cara Memasak Yee Mee ala ala food court Enak 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Yee Mee ala ala food court di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Yee Mee ala ala food court yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Yee Mee ala ala food court - velavinkabakery.com

16 Ingredients of Resepi Yee Mee ala ala food court

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Yee Mee ala ala food court ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - pek yee mee.
  2. Sedia 5 ulas - bawang putih - hiris nipis.
  3. Sedia 1 - inci halia - hiris nipis.
  4. Sedia 6 - tangkai cili kering - potong.
  5. Sedia - Minyak untuk menumis.
  6. Sedia 3 Keping - dada ayam sederhana besar - potong.
  7. Sedia - Cendawan shitake (tapi saya guna cendawan putih).
  8. Sedia 4 - sudu besar sos tiram.
  9. Sedia 4 - sudu besar kicap pekat.
  10. Sedia 4 - sudu besar kicap cair.
  11. Sedia 2 - sudu sos cili.
  12. Sedia 1 - kiub ayam meggi.
  13. Sedia - Sayur sawi pak choy - celur.
  14. Sedia - telur.
  15. Sedia 7 cawan - air - ikut kesusuaian.
  16. Sedia 4 - sudubesar tepung jagung.

3 Cara Memasak Yee Mee ala ala food court

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Yee Mee ala ala food court pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Tumis bwg putih,halia dan cili kering hingga layu.Lepas tu masukkan ayam masak hingga air ayam kering.Kemudian masukkan sos tiram,cili,dan kicap.Kacau sebati dan masukkan air.Air ni ikut kesesuaian kita ye..nak byk kuah letak lah banyak..
  2. Kemudian bila kuah dah masak bolehlah masukkan cendawan.Lagi sedap guna cendawan shitake tapi saya guna cendawan putih ni je sebab anak2 tak suka bau shitake.Kemudian masukkan tepung jagung.Tunggu 5 minit dah boleh lah tutup api..
  3. Panaskan kuali.Masukkan kuah tadi sikit.Masukkan yee mee dan pecahkan telur.Kemudian boleh tambah kuah lagi tunggu sampai telur separuh masak.Ok siap bolehlah dihidang bersama sawi pak choy dan cili potong..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Yee Mee ala ala food court ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!