Home

Cara Membuat Nasi ayam Cepat 43 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi ayam sedia untuk dihidang bersama kicap dan air lada. Nasi ayam Lagend aruah mak wajib try sedap gila #nasiayam #caramasaknasiayam #homecook #Easycook. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu.

Nasi ayam - velavinkabakery.com Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Nasi Ayam Bu Wido. [image source]. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai.

43 Ingredients of Resepi Nasi ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 43 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Pes A.
  2. Sedia 15 ulas - bwg putih.
  3. Sedia 5 cm - halia.
  4. Sedia - Nasi.
  5. Sedia 6 - pot nasi.
  6. Sedia - Air mengikut sukatan beras.
  7. Sedia 2 - sdb stok ayam.
  8. Sedia 2 - sudu minyak bijan.
  9. Sedia 1 - sdb pes A.
  10. Sedia 3 - tangkai daun bwg (bahagian bwh tu buang akar).
  11. Sedia Daun - pandan.
  12. Sedia - Lemak ayam.
  13. Sedia - Perapan ayam.
  14. Sedia 1 - ekor ayam. Potong ikut suka selera.
  15. Sedia 4 - sudu madu.
  16. Sedia 4 - sudu gula perang.
  17. Sedia 1/2 - cwn kicap cair.
  18. Sedia 1/3 - sos tiram.
  19. Sedia 1 - sdb lada hitam.
  20. Sedia 1 - sdk '5 spices powder'.
  21. Sedia 1 - sdb pes A.
  22. Sedia 1 - sdb minyak bijan.
  23. Sedia - Sup.
  24. Sedia 2 liter - air.
  25. Sedia 1 - sup bunjut.
  26. Sedia 2 - sdb pes A.
  27. Sedia 1 - sdb stok ayam maggi.
  28. Sedia - Garam secukup rasa.
  29. Sedia - Bwg goreng.
  30. Sedia Daun - sup.
  31. Sedia Daun - bwg.
  32. Sedia - Cili.
  33. Sedia 6 - biji cili merah besar.
  34. Sedia 3 - biji cili padi merah thailand.
  35. Sedia 1 - cwn kecil stok sup.
  36. Sedia 2 - sudu cuka.
  37. Sedia 1 - sdb pes A.
  38. Sedia 1 - sudu gula.
  39. Sedia - Garam.
  40. Sedia - Kicap.
  41. Sedia 1 - sdb pes A.
  42. Sedia 1 cawan - kecil kicap.
  43. Sedia 1 cawan - kecil stok sup.

Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi apabila saya menghadapi hari-hari yang sibuk. Nasi ayam hainan merupakan salah satu makanan khas dari Singapore. Berdasarkan sejarahnya resep nasi ayam hainan biasanya tersaji di tempat-tempat makan atau restoran chinese food. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu.

5 Cara - Cara Nasi ayam

Dah ada 43 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. (Sup) didihkan air. Masukkan pes A dan ayam. Biarkan ayam rebus separuh masak. Angkat ayam dan rendam dlm air berisi ais. Masukan kdlm air rebusan. Sup bunjut, stok ayam maggi(yg botol) dan garam. Dan hias dgn daun sup dan bwg goreng.
  2. (Nasi) masukkan lemak ayam, minyak bijan. goreng sehingga lemak ayam keluar minyak. Masukkan btg daun bwg, daun pandan dan pes A. Goreng sehingga naik bau. Masukkan beras.(Hendaklah dibasuh dan ditos kering). Gaul nasi dan bahan goreng selama 2 minit. Setelah itu masukkan air dan stok ayam.
  3. (perapan ayam) campur semua bahan perapan kdlm satu mangkuk. Gaul bagi sebati. Sapukan bahan perapan pada ayam. Perap selama 30mnt. Panaskan ketuhar. Bakar ayam selama 15-20 minit pada suhu 200 darjah celcius. Ulang Sapu bahan perapan ayam setiap 10 mnt di kedua bahagian ayam. Da siap bole hidang mcm gmba kat bwh.
  4. (cili) blender kering cili merah besar dan cili padi merah thai.masakkan cili bersama stok sup.masukkan gula dan garam. Ttp api.masukkan cuka..
  5. (Kicap) masukkan stok sup,kicap dan pes A. Didihkan. Siap.

Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Nasi ayam memang menjadi kegemaran seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah Cina, Melayu, India, Iban, Kadazan dan bangsa lain. Ada yang mengatakan sejarah nasi ayam berasal dari negara China. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!