Home

Resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai Cepat 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Ayam Goreng Rempah Serai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Ayam Goreng Rempah Serai - velavinkabakery.com

18 Bahan - Bahan Resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 7 - ketul ayam cuci bersih.
  2. Sedia - Bahan perap ayam rempah.
  3. Sedia 1 - bj bwg besar - blend.
  4. Sedia 1 - bj bwg putih - blend.
  5. Sedia 1 - inci halia - blend.
  6. Sedia 1 - sudu jintan manis - blend.
  7. Sedia 1 - btg serai hiris nipis - blend.
  8. Sedia 1 - sudu serbuk kari - blend.
  9. Sedia 1 - sudu serbuk cili - blend.
  10. Sedia 1 - sudu serbuk kurma - blend(xdk xyh bubuh).
  11. Sedia 1 - sudu tepung bestari - blend.
  12. Sedia 1 - sudu tepung gandum - blend.
  13. Sedia 1 - sudu tepung beras - blend.
  14. Sedia 1 - bj telur.
  15. Sedia 1 - kiub ikan bilis.
  16. Sedia - 👆🏼blend semua sekali, klu xhancur, tambah sikitttt je air.. blend sampai hancur semua.
  17. Sedia - Bahan tumbuk.
  18. Sedia 1 - btg serai, potong panjang2 senget, dan tumbuk kasar.. nk dptkan serat2 serai tu.

3 Instructions Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Blend semua bahan utk perap ayam...
  2. Tumbuk serai spt dlm bahan2 tumbuk tu, dan satukan semua yg tumbuk dengan yg blend, tutup bekas dan perap biar serap ke dlm ayam...
  3. Kemudian, lg setengah jam nak berbuka bolehlah goreng ayam sampai masak. Guna api perlahan.. masak ayam smpai isi ayam terbuka sikit.. kemudian serat2 tepung lebihan, gorengkan last sekali dgn api perlahan.. goreng sampai buih2 berkurangan.. nti serai tu pun akn garing dan sedap.. 😋selamat mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!