Home

Resepi Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah Enak 35 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah - velavinkabakery.com

35 Ingredients of Resepi Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 35 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Gulai Daging :.
  2. Sedia 200 gm - daging (dipotong nipis).
  3. Sedia 1 - biji kentang (dipotong dadu).
  4. Sedia 3 - biji bawang merah (dihiris nipis).
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih (dihiris nipis).
  6. Sedia - Rempah 3sekawan (1kulit kayu manis, 5biji bunga cengkih & 2kuntum bunga lawang).
  7. Sedia 1/2 - bungkus serbuk rempah kari daging.
  8. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  9. Sedia 2 cawan - air.
  10. Sedia 4 - sudu besar minyak (unuk menumis).
  11. Sedia 1 keping - asam gelugor (saiz kecil).
  12. Sedia 2 sudu teh - garam.
  13. Sedia - Bahan Sayur Tumis Kubis :.
  14. Sedia 100 gm - kubis (dihiris nipis).
  15. Sedia 1 - biji bawang merah (dihiris nipis).
  16. Sedia 1 - biji bawang putih (dihiris nipis).
  17. Sedia 1/2 sudu teh - biji sawi.
  18. Sedia Sedikit - air.
  19. Sedia 1/2 sudu teh - garam.
  20. Sedia - Secubit garam.
  21. Sedia - Bahan Ayam Goreng Berempah :.
  22. Sedia 4 - ketul ayam.
  23. Sedia 1 - biji bawang besar.
  24. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  25. Sedia 1 batang - serai.
  26. Sedia 1 - inci halia.
  27. Sedia 1 sudu teh - biji ketumbar.
  28. Sedia 5 - sudu besar serbuk kari.
  29. Sedia 3 - sudu besar serbuk cili.
  30. Sedia 1/2 - sudu besar garam bukit.
  31. Sedia 1 - sudu besar tepung jagung.
  32. Sedia 1 - tangkai daun kari.
  33. Sedia - Bahan Nasi :.
  34. Sedia 2 cawan - nasi putih.
  35. Sedia 1 helai - daun pandan.

8 Cara Membuat Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah

Dah ada 35 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Hakak guna nasi putih biasa sahaja (yang dimasak guna periuk nasi) kemudiannya dikukus seketika di dalam periuk pengukus dengan daun pandan. Tujuannya untuk mendapatkan aroma daun pandan..
  2. Gulai Daging : Daging dan kentang direbus (hakak buat macam ni untuk mudahkan kerja memasak gulai nanti).
  3. Tumiskan bawang merah, bawang putih, rempah 3sekawan dan daun kari sehingga naik bau. Masukkan rempah kari daging dan masak sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan daging dan kentang direbus tadi. Masukkan air, santan dan asam keping. Masak sehingga mendidih dan pecah minyak. Perasakan dengan garam. Tutup api dan sejukkan seketika..
  5. Sayur Tumis Kubis : Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan kubis, biji sawi dan air. masak sehingga mendidih. Perasakan degnan garam. Gaul sebati dan tutup api..
  6. Ayam Goreng Berempah : Bawang besar, bawang putih, serai, halia dan biji ketumbar dikisar halus. Kemudian dituangkan ke dalam mangkuk berisi ayam. Masukkan serbuk kari daging, serbuk cili, sebuk kunyit, garam, tepung jagung dan daun kari. Gaul sebati dan perapkan seketika. Saya perap dalam 30minit macam tu (jika nak perap lebih lama pun boleh je tiada masalah).
  7. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan minyak..
  8. Cadangan Hidangan : Nasi putih kukus boleh dihidangkan dengan gulai daging, sayut tumis kubis, ayam goreng berempah. Sebagai penyedap rasa, boleh tambah sambal belacan dan ulam timun. Selamat mencuba 😊.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Kukus Ayam Goreng Berempah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!