Home

Cara Memasak Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resep ayam goreng restaurant padang ala kreasi dapurku. Ayam Goreng Berempah Recipe (Malay Spiced Fried Chicken) 马来香料炸鸡 Resepi ayam goreng berempah ini amat mudah disediakan.

Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) - velavinkabakery.com Ayam Goreng Berempah (Aromatic Fried Chicken). Ayam Goreng Berempah dan Nasi Kukus kegemaran sekeluarga. Malaysian Spicy Chicken Fry - Ayam Goreng Berempah - Chef Collin - World Food Studio.

14 Ingredients of Resepi Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 - ketul ayam cuci bersih tos air.
  2. Sedia 1 - labu bwng besar merah*.
  3. Sedia 3 ulas - bwng putih*.
  4. Sedia 3 - inci halia*.
  5. Sedia 2 - btng serai*.
  6. Sedia 5 - biji cili padi*.
  7. Sedia 1 - sdt jitan manis*.
  8. Sedia 5 helai - daun limau purut*.
  9. Sedia 1 - sdt serbuk kunyit.
  10. Sedia 2 - sdm rempah kurma.
  11. Sedia 1 - sdt garam halus.
  12. Sedia 1 - sdt gula.
  13. Sedia 1/2 - serbuk perasa.
  14. Sedia - Minyak secukupnya (untuk mengoreng).

Anak anak saya memang sukakan ayam goreng lebih lebih lagi ayam goreng berempah. Kalau tak ada lauk ayam, seolah tak ada lauk lah pada Hari ini, saya menyediakan ayam goreng berempah menggunakan resepi Nadz pula. Terliur sungguh bila tengok gambar yang Nadz tayangkan tempoh. Resepi ayam goreng berempah ini sangat mudah.

4 Cara - Cara Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef)

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan bahan2 seperti dalam gambar...kisar lumat kesemua bahan yg bertanda *.
  2. Masukan bahan* kisar tadi bersama serbuk kurma,serbuk kunyit,garam,gula dan serbuk perasa...Gaul ayam hingga rempah sebati dan perap selama 1 jam dlm peti ais..
  3. Panaskan minyak dalam kuali...ambik ayam perapan tadi goreng hingga tengelam minyak...biarkan ayam masak serata,kalau Ada lebihan daun limau purut boleh campakan sekali dlm minyak nanti bertambah harum baunya.(maaf gambar dlm kuali lupa snap)😂🙏🙏.
  4. Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu...#StyleAzaAaj is done...tertiba teringat nasi komok di Hatdyai...ayam Goreng Berempah dia ada iras2 camni...Cuba ya...sedap tauuu😘.

Tidak perlu pening kepala untuk memikirkannya. Selain itu, resepi ini juga tidak mempunyai sukatan. Lihat juga resep Ayam goreng lengkuas enak lainnya. Semalam DJ buat ayam berempah dan bayam rebus je. Selain dari tu, ada murtabak dan taufufa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Berempah ala Chef Adu (MasterChef) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!