Home

Cara Membuat Ayam goreng kunyit Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam goreng kunyit di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng kunyit yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak juga menggemari masakan ayam goreng kunyit. Ayam Goreng Kunyit is the most wanted lunch meal for most Malaysians these days. With food trucks making this a fast food meal, we just had to feature this recipe for all of you.

Ayam goreng kunyit - velavinkabakery.com Ayam goreng yang di bumbu kuning juga tidak kalah lezat untuk hidangan di rumah. Adapun bumbu kuning bisa kita buat dari gabungan beberapa rempah termasuk kunyit dengan takaran yang tepat. Saya teringat untuk menyediakan nasi ayam goreng kunyit selepas terpandang dalam Instagram @khairulaming.

17 Ingredients of Resepi Ayam goreng kunyit

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng kunyit ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Perapan Ayam.
  2. Sedia 2 - ketul ayam bahagian dada(hiris kecik-kecik).
  3. Sedia 1 tbsp - Serbuk kunyit.
  4. Sedia 1 tsp - Serbuk kari.
  5. Sedia 1 tsp - Garam.
  6. Sedia 1 tsp - Lada putih.
  7. Sedia 1 tsp - Tepung beras.
  8. Sedia - Bahan untuk menumis.
  9. Sedia 1 - mangkuk Kacang panjang.
  10. Sedia 3 cm - Lobak merah.
  11. Sedia 1 - labu Bawang Holland.
  12. Sedia 3 - biji Bawang merah.
  13. Sedia - Garam secukupnya.
  14. Sedia 1 tsp - Serbuk secukup rasa.
  15. Sedia 1 tsp - Serbuk kunyit.
  16. Sedia - Minyak masak secukupnya untuk mengoreng.
  17. Sedia 2 - biji Cili padi kalau nak pedas tambah banyak lagi.

Cepat cepat meminta Nana membeli bahagian dada ayam di Giant. Ayam Goreng Kunyit ini bila dah sejuk pun tetap rangup. Tetapi, tidak boleh dinafikan antara ayam goreng paling sedap di Malaysia adalah Ayam Goreng Kunyit. Bahan-bahan ayam goreng kunyit untuk dua orang makan.

6 Cara Memasak Ayam goreng kunyit

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng kunyit pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Antara bahan-bahannya..
  2. Gaulkan ayam dengan semua bahan perapan tadi. Setelah itu panaskan Kuali dengan minyak sedikit..
  3. Goreng kan ayam sehingga isi ayam agak masak. Gaulkan, Isi ayam yang masak dia tidak akan melekat pada dasar kuali..
  4. Masukan sayur sayuran tadi. Disebabkan di rumah hanya ada dua jenis nie saja jadi kita masukan ini sajalah. Selalunya kalau ada bunga kubis lagi sedap. Jadi kena masukan sayur yang keras dahulu..
  5. Bila sayur sudah sedikit layu masukan pulak bawang dan cili. Dan perasaan dengan secukup rasa, garam dan kunyit. Suami saya suka bila rasa kunyit dia kuat. Jadi saya tambah kan serbuk kunyit lagi. Tapi ikotkan dah cukup serbuk kunyit yang di gunakan untuk memerap ayam tadi. Ini versi selera suami.. 🤭.
  6. Gaul rata dan Angkat. Dah tu hidangkan lah 😬,sekali lagi ini versi tekak suami dia tak suka nak makan ayam goreng kunyit yang jenis kering jadi minyak saya tak toskan. Dan.. Siap lah untuk di nikmati 😋.

Resepi ayam goreng kunyit yang simple dan sedap. Sesuai dihidangkan bersama sambal belacan, pasti lazat sekali. Ayam Goreng Kunyit Terbaik Bangsar Utama. Ayam Goreng Kunyit Meletops @ PNB. Ayam goreng kunyit adalah antara cara masakan ayam yang paling simple dan mudah tetapi sedap dimakan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng kunyit ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!