Home

Cara Membuat Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18 Enak 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hai family DB yang kami sayangi, kali ini Dapur Biru ingin kongsikan cara membuat satay ayam dan daging dengan orang dulu-dulu dengan teknik yang mudah dan. Sempena Hari Raya Aidiladha ni, saya nak kongsikan resepi satay goreng. Tapi saya buat satay versi goreng.

Satay Bebola Ayam Bergoreng
#phopbylinimohd
#batch18 - velavinkabakery.com Anda boleh cuba sendiri resepi ini di rumah. Salah satu jenis sate goreng kembali kami coba sajikan. semoga dapat bermanfaat bagi bunda atau yang membuka usaha kuliner. Kalau sekali goreng atau buat sup, kejap je licin.

11 Bahan - Bahan Resepi Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gram - isi ayam.
  2. Sedia 2 cm - halia.
  3. Sedia 1 - sudu besar jintan manis.
  4. Sedia 1 - sudu besar ketumbar.
  5. Sedia 3 - sudu besar gula merah.
  6. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit.
  7. Sedia 5 batang - serai.
  8. Sedia 2 - sudu besar sos tiram.
  9. Sedia 1 - sudu kecil serbuk perasa.
  10. Sedia - Garam secukup rasa.
  11. Sedia - Gula secukup rasa.

Tapi asyik makan bebola frozen tu je tak elok pulak kan. Agaknya susah tak nak buat resepi bebola ayam sendiri dekat rumah?". Indonesian Sate - Sate is marinated meat skewered on sticks grilled to perfection and served with sauce. Easy sate babi and sate ayam recipe by Rita.

6 Cara Membuat Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Nak masak kenalah ada bahan kan.Nah bahan- bahan untuk memasak satay.tak susah nak dapatkan bahan- bahan ni semua.Confirm ada kat dapur korang je..
  2. Kisar hancur isi ayam tanpa menggunakan air.Tak kisahlah korang nak pakai blend ke,lesung batu ke,fushion master tupperware pun boleh je korang guna.janji isi ayam tu hancur k. Dah siap korang masuk lah dalam bekas comel korang tu..
  3. Ok bahan ni pun korang kena kisar satukan sekali serai,ketumbar,jintan manis dan halia.kalau korang suka kasar - kasar korang kisar je la sekejap.Boleh je mana - mana ikut suka tekak korang k..
  4. Dah siap kisar,korang satu kan semua bahan - bahan kisar dengan isi ayam tadi. Gaul - gaul sambil masukkan gula merah,serbuk kunyit,garam,serbuk perasa dan sedikit gula.Dah agak sebati korang kena biarkan selama 10-15 minit..
  5. Selepas dah perap tadi korang jadikan bebola,tapi kalau tak da masa sangat,korang jemput - jemput macam buat cekodok pisang tu je.kemudian masuk dalam kuali.goreng sehingga masak(warna kekuningan).kalau korang yang buat ala- ala cekodok tadi,sambil goreng tu korang bolak - balikkan dia sampai masak. Nanti dia jadi bulat - bulat comel je..
  6. Tadaaa.bila dah masak,korang angkat dan toskan minyak kemudian,korang rajinkan sikit cucuk pada lidi,anak -anak tengok terus nak ngap tau.Cara korang nak pikat suami,korang hidang ler cantik- cantik😊😊.Satay ni makan dengan nasi pun sesuai.πŸ’–πŸ’–.

Indonesian Sate (Sate Babi and Sate Ayam Bumbu Kecap/Kacang). Tetapi tahukah anda bahawa di dalam satay terdapat bahan yang dikatakan boleh menyebabkan kanser? Ayam dan daging pula kaya dengan protein yang bermanfaat untuk manusia. Protein ini dibina oleh unit asas yang dinamakan sebagai asid amino. resepi satay ayam mudah yang saya kongsikan ini didapat dari rakan saya dari johor. jom kita layan resepi dibawah. Nasi Ayam Bebola atau Bebola nasi ayam ialah sejenis kepelbagaian nasi ayam Hainan yang terkenal di kalangan masyarakat Cina di Malaysia dan Singapura.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Satay Bebola Ayam Bergoreng #phopbylinimohd #batch18 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!